Danske børn har i dag en afgørende indflydelse på familiens husholdningsbudget. Ikke alene lytter forældrene til, hvad børnene gerne vil have men børnene er i høj grad også selv med til at tage initiativ til indkøbene. Desværre lærer kun få danske børn at være bevidste forbrugere hjemmefra, viser en undersøgelse foretaget af Coop. Det et problem, som en ny lærebog fra Coop Skolekontakten og DANIDA vil ændre på.
Danmark flyder over med madmuligheder i Supermarkederne hele året rundt, og ofte har varerne rejst langt for at nå hylderne i dit lokale Supermarked. Ifølge en undersøgelse foretaget af Coop blandt forældre til børn i alderen 8-18, får over halvdelen af dem lommepenge, som skal gå til bl.a. sodavand, make-up og tøj. Men aktive forbrugere gør ikke nødvendigvis de danske børn til bevidste forbrugere, og ifølge Malene Gram, ph.d. og forsker ved Aalborg Universitet inden for børns rolle i familiers indkøb, er der behov for at lære børnene at blive bevidste forbrugere:
”Børn har en stor indflydelse på familiens forbrug i dag – de er velorienterede og vant til at diskutere og til at blive hørt. Udover at forældrene forholder sig til, hvad de ved, at børnene gerne vil have, er børnene også selv med til at tage initiativ til køb af bestemte varer. Netop derfor er det vigtigt at hjælpe børnene til at blive endnu mere velorienterede forbrugere, fordi det påvirker deres egen og hele familiens forbrugeradfærd,” forklarer Malene Gram.
Ny lærebog skal gøre børn bevidste forbrugere
”Rigtig mange forbrugsvarer bliver i dag produceret i lande, hvor arbejdsforholdene er noget anderledes end i Danmark. Og da børn starter som forbrugere i en utrolig ung alder i dag, er det afgørende, at de allerede fra starten bliver bevidste om, hvad det er for et samfund, de indgår i, og hvordan de kan være med til at påvirke det positivt,” siger Bente Svane Nielsen fra Coop Skolekontakten og fortsætter:
”Vores undersøgelser viser, at børnene ikke lærer særlig meget om bæredygtighed og etisk handel hjemmefra, og det bliver hurtigt diffust for en 15-årig at forholde sig til, når de i skolen primært fokuserer på store organisationer som EU og FN. Det nye læremateriale sætter børnenes daglige forbrug på sodavand, slik og tøj ind i et større sammenhæng, og det er der behov for.”
Med støtte fra Danidas Oplysningsbevilling udgiver Coop Skolekontakten nu lærebogen ”Verden handler – etisk og fair”, som skal hjælpe danske skolebørn til at blive bevidste om, hvor forbrugsvarer kommer fra.
Undervisningsmaterialet hedder ’Verden handler – etisk og fair’ og er målrettet de ældste klassetrin. Det er udviklet i tæt samarbejde med danske skolelærere og med støtte fra Danida. Materialet er gratis og kan bestilles af alle skoler.
Om Coop Skolekontakten
Coop Skolekontakten udgiver hvert år 2-3 nye undervisningsmaterialer – det kan være bøger, hæfter, online materialer, så som hjemmesider og apps til mobiltelefonen, events eller lign.
COOP Skolekontrakten har i mere end 40 år udviklet undervisningsmaterialer om bæredygtighed, sundhed og forbrug til danske skolebørn. Det startede med madpyramiden i 1976, da Coop som andelsvirksomhed ønsker at bidrage til et bedre samfund.
Formålet med Coop Skolekontaktens undervisningsmaterialer er at gøre børn og unge mere bevidste om, at de er forbrugere og at deres valg har konsekvenser både for dem selv og deres omgivelser.
Fakta fra undersøgelsen
Undersøgelsen er foretaget blandt 910 forældre til børn i alderen 8 til 18 år og foretaget i uge 2 og 3, 2015.
•58 procent af forældre til børn i alderen 8 til 18 år svarer, at deres barn får lommepenge.
•De 58 procent af forældrene, der giver deres barn lommepenge, angiver, at pengene skal dække:
◦Sodavand (48 procent)
◦Musik (31 procent)
◦Øl, vin og spiritus (28 procent)
◦Hobby (26 procent)
◦Makeup (23 procent)
◦Elektronik (23 procent)
◦Tøj (19 procent)
◦Telefonregning (19 procent)
◦Frisør (18 procent)
◦56 procent af forældrene har talt med deres børn om Øko-mærket
◦39 procent har talt med deres børn om Nøglehulsmærker
◦29 procent har talt med deres børn om Fairtrade-mærket
◦22 procent har talt med deres børn om Svane-mærket
◦44 procent af forældrene synes, at børnene skal lære om børn i udviklingslande og deres forhold.
◦40 procent af forældrene har i forbindelse med tøjkøb talt med deres barn om, hvor tøjet var produceret.