Det er med stor undren, at jeg læser 1. viceborgmester Niels Hörups indlæg ”Er der også usaglige hensyn bag fyring af direktør” i Vi bor her, hvor Niels Hörup kommer med en række udokumenterede påstande i forbindelse med, at byrådet har indgået en fratrædelsesaftale med en direktør.
Personligt mener jeg, det er meget ufint over for den pågældende direktør at diskutere hans fratrædelse i pressen, men jeg er naturligvis nødt til at tage til genmæle over for påstandene, som er direkte fejlagtige.
Først vil jeg gerne understrege, at det er et stort flertal af byrådet bestående af alle partier og lister undtagen Venstre, som har stemt for at indgå en fratrædelsesaftale med den pågældende direktør. At viceborgmesteren nu beskylder næsten hele byrådet for, at der ligger usaglige – og dermed ulovlige – hensyn til grund for beslutningen, er ikke i orden.
Som Niels Hörup udmærket er klar over, sker fratrædelsen på baggrund af en anbefaling fra kommunaldirektøren, fordi der er organisationsændringer på vej. Det er ændringer, der gør, at hele 0-18 års området, som den pågældende direktør havde ansvaret for, indgår i et samlet velfærdsdirektørområde, som varetages af en anden meget erfaren direktør.
Samtidig oprettes der et helt nyt direktørområde, som det kræver andre faglige forudsætninger at kunne varetage.
Det er korrekt, at byrådet først behandler organisationsændringerne på byrådsmødet den 20. december, men at bede direktøren om at være en del af den kommende tids organisationsændringer vel vidende, at der ikke længere er en plads til ham i direktionen, ville være ekstremt unfair. Det er ikke den slags urimelige behandling af ansatte, vi er kendt for – eller ønsker at være kendt for – i Solrød Kommune.
Jeg vil samtidig understrege, at Solrød Kommune efter god dialog med den faglige organisation har indgået en fratrædelsesaftale på helt normale direktørvilkår. Alt er altså også i den forbindelse foregået helt efter bogen.
Viceborgmesteren insinuerer desuden, at det, han kalder for usaglige hensyn bag fratrædelsen, kan skyldes, at LA har formandsposten i Familie- og uddannelsesudvalget. Det er endnu en udokumenteret påstand fra viceborgmesterens side.
Ligeledes er det forkert, når Niels Hörup påstår, at der på to år samlet set er bevilliget 6 mio. kr. til at indgå aftaler med den tidligere kommunaldirektør og den nuværende direktør. Det korrekte tal er 4,3 mio. kr., hvilket kan vise sig at blive mindre. Der sker nemlig en modregning fra de 4,3 mio. kr., hvis direktøren får et nyt job i løbet af fratrædelsesperioden. Men ja, det er stadig mange penge. Det er dog penge, som på den lange bane er godt givet ud, fordi både kommunens ansatte, borgerne, virksomhederne og byrådet bedst er tjent med, at det er de rigtige personer, som sidder på så vigtige poster.
I sit indlæg stiller viceborgmesteren også spørgsmålet: Hvem er mon den næste?
Der er ikke udsigter til andre fratrædelser, og det er uklædeligt at insinuere, at der er det, og på den måde skabe utryghed i organisationen. Netop sådanne udtalelser risikerer at skabe rystelser i organisationen, og mon ikke det medfører større rystelser, at viceborgmesteren med sine handlinger viser mistillid til kommunaldirektøren og fremfører udokumenterede påstande om usaglighed.
Hvis der en anden gang er noget, viceborgmesteren ønsker at diskutere, så lad os tage en saglig og redelig snak om det. Både jeg selv og kommunaldirektøren er tilgængelige på mobilen, mailen eller på vores respektive kontorer.
Jeg kan som borgmester fuldt ud stå på mål for både byrådets beslutning om at indgå en aftale med den pågældende direktør og for vores særdeles kompetente kommunaldirektør, som jeg har fuld tillid til tager de bedste beslutninger for at sikre de bedst mulige forhold for både ansatte, borgere og virksomheder i vores kommune.
Jeg håber, at der med dette svar er blevet ryddet ud i misforståelserne. Hvis viceborgmesteren mod forventning ikke finder at dette er tilfældet, er der altid mulighed for at indbringe sagen for Ankestyrelsen, som fører tilsyn med kommunerne.
Af borgmester Emil Blücher