Solrød Kommune har truffet afgørelse om at Solrød Biogas A/S ikke skal udarbejde en basistilstandsrapport.
Solrød Kommune har den 16. juni 2015 modtaget en ansøgning om miljøgodkendelse af ændring og udvidelse af Solrød Biogas A/S.
Ved ændringen bliver virksomheden omfattet af listepunkt 5.3b på Godkendelsesbekendtgørelsens bilag 1.
Virksomheder på bilag 1 er omfattet af bekendtgørelsens kapitel 7 om basistilstandsrap-port. Det betyder at Solrød Kommune skal træffe afgørelse om, hvorvidt virksomheden skal udarbejde en basistilstandsrapport, der indeholder oplysninger om og dokumentation for jordens og grundvandets tilstand med hensyn til forurening.
I en basistilstandsrapport kortlægges forureningsniveauet i jord og grundvand før driften af et anlæg påbegyndes, eller før godkendelsen af et anlæg ajourføres. Når virksomheden ophører, kortlægges forureningsniveauet igen og virksomheden kan således drages til an-svar for en eventuel forøgelse af forureningsniveauet som følge af virksomhedens aktiviteter.
Der skal imidlertid kun udarbejdes en basistilstandsrapport, hvis der er en væsentlig sand-synlighed for at virksomhedens aktiviteter kan give anledning til forurening af jord og grundvand.
Solrød Kommune har den 9. juli 2015 truffet afgørelse om at Solrød Biogas A/S ikke skal udarbejde en basistilstandsrapport.
Hele afgørelsen kan læses her.
Relateret indhold
Klagevejledning
Der er ikke mulighed for at klage særskilt over denne afgørelse til anden administrativ myndighed jf.
godkendelsesbekendtgørelsens § 47, stk. 5.
Søgsmål
Hvis man ønsker at anlægge et søgsmål om afgørelsen hos domstolene, skal det ske senest 6 måneder efter,
at Solrød Kommune har meddelt afgørelsen jf. miljøbeskyttelseslovens § 101.