For Richard Hansen kommer det ikke fra fremmede at ville være bager. Han uddannede sig dog først til revisorassistent, men da både faren og andre i familien også var bagere, trak det alligevel for meget i ham. Richard tog bageruddannelsen i Ringsted og var i lære hos sin egen far.
D. 1. september 2023 har han haft Richard’s bager i Meny i Solrød i 20 år, da Prima dengang ønskede at sælge bagerdelen fra forretningen. Richard var bagermester i forretningen og sagde ja tak til at købe den. Han havde allerede en bagerbutik i Køge, som han solgte fra kort efter.
– Min merkonom-uddannelse i økonomi og ledelse har jo på ingen måde været spildt, for den har jeg brugt til at drive forretningen, siger Richard Hansen, der kalder sig selv en klassisk bager.
At være en klassisk bager betyder, at man rent produktmæssigt holder fast i de traditionsrige produkter, som bagerne altid har haft. Gifler, horn, franskbrød, jordbærtærter, romkugler og wienerbrød i alle afskygninger.
Fra hvidt til fuldkorn
Men der er alligevel sket noget i løbet af de 20 år.
– Der er sket noget brancheglidning i to-go-produkter, som er meget efterspurgt. Her mener jeg sandwich, pizza, pølsehorn og andet. Derudover har indkøbsvanerne ændret sig. Da jeg begyndte som bager, solgte vi 90 % hvidt brød og 10 % fuldkorn. Jeg vil næste tro, at det er omvendt i dag. Og så er alle deje stort set koldhævede. De laves dagen før med surdej og står på køl natten over. Den teknik kendte man slet ikke til for 20 år siden, siger Richard, der dog pointerer, at rundstykker og almindelige franskbrød laves ’direkte’ om morgenen, som det hedder på bager-sprog.
I løbet af 20 år har supermarkeder også udviklet to-go-produkter samt bake off – og Lagkagehuset er kommet til byen.
– Det er ikke min opfattelse, at det har haft den helt store effekt på min forretning. Dem, der køber i supermarkedet, ville nok alligevel ikke være kommet i min butik. Og hos Lagkagehuset fokuserer de meget på cafésalg, og det er nogle lidt andre produkter end mine. Så jeg tror, at vi alle fint kan være her, siger Richard om konkurrencen.
Der skal altid være romkugler
I bagerbutikken kommer kunder i alle aldersgrupper. Flere er kommet som børn i butikken for 20 år siden, men kommer nu som voksne med deres egne børn.
– Så kommer de unge fra folkeskoler og gymnasiet, og de går meget efter to-go-produkterne. Pizza og pølsehorn fx, siger Richard.
Udover to-go-produkterne sælger de utroligt mange romkugler, studenterbrød og træstammer i butikken – og tebollerne er meget populære hos børnefamilierne.
En tidlig tjans og middagslur
Når man er bager, skal man selvfølgelig tidligt op for at have brød klar, og for Richard Hansen betyder det, at han skal op mellem kl. 1.30-3.30 for at bage.
– Det er jeg jo vant til, og det er bare en rutine. Men jeg går typisk hjem og sover et par timer midt på dagen, og så kan jeg være lige så frisk som alle mulige andre resten af dagen og aftenen, siger Richard, der også får god hjælp af sin hustru i produktionen.
Han bor selv i den nordlige del af Køge og har derfor ikke så langt på arbejde.
Når han kigger tilbage på de seneste fem år som bager, har der dog været en del udfordringer. Først under Corona, hvor det var en stor udfordring at få nok personale, da de på skift var syge. Og så var der en masse usikkerhed omkring salget.
– Folk var først meget forsigtige med at komme ud og købe ind, men så kom det i løbet af en måned, da det første chok havde lagt sig. Den anden nedlukning var i forbindelse med fastelavn, og der stak det helt af med fastelavnsboller. Jeg har aldrig nogensinde oplevet noget lignende. Det var nok en kombination af en hype af fastelavnsboller i medierne og så det, at man var hjemsendt igen, siger Richard.
Usikkerhed og dyrt mel
Derudover har han som alle andre også været ramt af energikrisen. Når elregningen stiger fra 18.000 til 58.000 kr. på en måned, påvirker det.
– Hvedemelet er også steget fra 2,68 kr. til 4,68 kr. per kilo. Alt er blevet dyrere. Men jeg synes ikke, at vi har set mange sure miner hos vores kunder over det. Folk er forstående, siger Richard, der peger på, at krigen i Ukraine også påvirker markedet meget, da de er en vigtig leverandør af korn på verdensmarkedet. Derfor er det stadig uvist, hvordan priserne vil udvikle sig fremover.
Til gengæld er det sikkert, at Richard runder de 20 år som bagermester og ejer af Richard’s i Solrød, og at han opfordrer alle til at komme forbi og se på de gode tilbud.
Kilde: Viborher