Den 19. juli 2016 – Selvom Twitter rundede 10 år i marts, er det aldrig blevet den store succes i Danmark. Politikere og journalister elsker Twitter, hvorimod resten af befolkningen primært benytter andre sociale medier som bl.a. Facebook og Instagram.
Selvom Twitter fundamentalt har ændret hastigheden og kommunikationensprocessen omkring nyheder og politik, er det stadig en yderst begrænset del af danskerne som bruger mediet. Til gengæld er Twitter vel nok et af de mest populære sociale medier for verdens ledere – det understreges bl.a. af, at 85 % af verdens statsoverhoveder er aktive på Twitter, incl. vores egen Lars Løkke. Med med kun 4 % daglige Twitter brugere i Danmark, er det begrænset hvor mange almindelige danskere som overhovedet følger med og ser hvad der sker på Twitter.
En analyse foretaget af Meltwater, viser, at emnet politik hovedsagelig bliver omtalt på mediet Twitter. Twitter repræsenterede hele 96,3% af alle Dkpol omtaler på de sociale medier i perioden 18 juni til 18 juli.
Til sammenligning var kun 2,3 % af den samlede omtale af dansk politik på det sociale medie Facebook.
”Vores analyse viser, at Twitter har fundet sin egen nice som den foretrukne kanal når der skal drøftes og deles nyheder, især indenfor politik. Selvom Twitter ikke er et folkejet medie i sammenligning med fx facebook, som 62% af danskerne benytter dagligt, så har det alligevel sin berettigelse i visse grupper, og for journalister er det helt klart en vigtig kilde til nyheder”, udtaler Christian Pedersen, Managing Director, Meltwater Danmark.
Til gengæld elsker flere og flere danskere instagrams icenesatte visuelle univers. Billeder om mad, mode og sundhed deles flittigt, og i øjeblikket svømmer instagram over med feriebilleder fra hele verden.
77,32 % af alle posts om sommerferie på de sociale medier, har i perioden 18 juni til 18 juli været omtalt på Instagram. Brugerne deler flittigt det virtuelle fotoalbum – uanset om ferien afholdes i et sommerhus ved Løkken eller på en mere eksotisk destination i udlandet.
”De såkaldte sociale medier (SoMe) har sin berettigelse fordi de udfylder forskellige opgaver og behov, og selvom der har været sået tvivl om Twitters overlevelse, så tror jeg helt klart at mediet har fundet sin plads på markedet”, udtaler Christian Pedersen, Managing Director, Meltwater Danmark.