Et flertal i byrådet har godkendt budget 2024-2027 i Solrød Kommune. Budgettet bærer præg af besparelser, men der er samtidig fundet plads til HavdrupListens mærkesager.
Nogle budgetaftaler er sjovere at indgå end andre, og dette års budgetaftale hører til i kategorien de “mindre sjove”. For budgettet handler om at få styr på økonomien med ansvarlige prioriteringer, og besparelser til følge.
I forhold til hvad vi kiggede ind i af mulige besparelser, og i forhold til at byrådet bad om at få et katalog med reduktionsforslag på 70 mio. kr., så lander vi et samlet budget, der med store besparelser, er relativt nænsomt ift. velfærden.
Processen, der startede sidste efterår har været lang, men jeg synes også den har været gennemarbejdet. Vi sparer op mod 37 mio. kr. med åbne øjne, da vi har haft et sparekatalog at vælge og prioritere i mellem.
Fra min side – fra HavdrupListens side – har vi forsøgt at prioritere besparelser, der har mindst mulig effekt på kernevelfærden og mindst mulig indflydelse på medarbejdernes hverdag.
Selvom de samlede besparelser uundgåeligt vil kunne mærkes på alle områder, så er resultatet ikke det blodbad, som jeg frygtede, da vi første gang blev præsenteret for et måltal på 40 mio. kr.
At vi lander hvor vi gør, skyldes ikke mindst en åben og transparent proces med høj inddragelse af medarbejdere, brugerbestyrelser og andre organisationer.
I et år, hvor der skal findes ekstraordinære besparelser, finder jeg dog alligevel tilfredshed i, at HavdrupListens mærkesager finder vej til budgetaftalen.
Der afsættes penge til etablering af lys på cykelstien mellem Kr. Skensved og Havdrup i 2024. Cykelstien fungerer som sikker skolevej for et stigende antal børn, der bor i Kr. Skensved og som skal kunne cykle sikkert til og skole i Havdrup, når det er mørkt. Det er også børn, som i nær fremtid bliver unge mennesker, der skal kunne finde trygt hjem om aftenen og om natten.
I 2022 afsatte byrådet 5 mio. kr. til renovering af Havdrup SFO, og efterfølgende har det vist sig, at der vil være et vedligeholdelsesefterslæb efter det afsatte beløb er brugt. Derfor glæder det mig, at der fremadrettet fortsat vil være fokus på dette, og at byrådet vil være positive over for at anvise yderligere finansiering til det nødvendige bygningsmæssige vedligehold. I 2024 forelægges anlægsbehovet for byrådet.
I HavdrupListen har vi generelt haft fokus på infrastruktur og trafiksikkerhed ifm. årets budgetaftale, og vedrørende sikker krydsning af jernbanen ved Havdrup Station skal der laves en vurdering af mulighederne for at etablere en sikker krydsning for bløde trafikanter uden finansiering af puljemidler fra BaneDanmark. Hvis vi skal vente på BaneDanmark, så kommer der til at gå mange år, og derfor skal der laves en vurdering af, hvad vi som kommune har af muligheder, og den skal danne grundlag for det videre arbejde.
Der skal laves en analyse af trafik- og oversigtsforhold på strækningen fra jernbaneoverskæringen ved Havdrup Hovedgade og til Havdrup Allé. Dette skal indgå i det videre arbejde, når den nuværende trafikplan skal opdateres. Derudover skal nogle af initiativerne fra den nuværende trafikplan implementeres i 2024, nemlig hastighedsdæmpende initiativ på Sallevvej samt på Skovvej. Det forudsætter dog godkendelse fra myndighederne.
Sidst, men ikke mindst fastholdes det, at gulvet i hal i Havdrup Idrætscenter renoveres i 2024.
Ud fra præmissen om, at der skulle findes store besparelser, så synes jeg at budgettet lander et fornuftigt sted med et budget i balance og med ansvarlige prioriteringer.
Tak for en konstruktiv tilgang til processen og aftalen til aftaleparterne, der udover HavdrupListen består af Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti, Venstre, Vores Solrød, Dansk Folkeparti og løsgænger, Lil Lyrstrand.
Af Christian Vang, byrådsmedlem for HavdrupListen