Torsdag eftermiddag og aften modtog politiet to anmeldelser fra kvinder i Solrød-området om falske bankmænd, der indledningsvist havde henvendt sig telefonisk.
En 71-årig kvinde fra Solrød Strand var kl. ca. 16.00 blevet ringet op af en mand, der ville hjælpe kvinden med at undgå, at der skete en uberettiget overførsel af penge fra hendes konto til et andet pengeinstitut.
Derfor ville der komme en mand for at hente hendes bankkort.
Få minutter senere dukkede en fremmed mand ved hendes dør, men han blev nægtet udlevering af et bankkort, som den 71-årige havde oplyst koden til under den indledende telefonsamtale. Manden måtte således gå med uforrettet sag.
Den falske bankmand ved døren blev beskrevet som: mand, 25-35 år, ikke lys i huden, 170-180 cm høj, almindelig af bygning, sort, mellemlangt hår, iført sort kraftig jakke og sorte joggingbukser.
Kl. 20.56 kom den anden anmeldelse fra en pårørende til en 90-årig kvinde fra Solrød Strand, som kl. ca. 17.30 også var blevet telefonisk kontaktet af en mand, der udgav sig for at ringe fra hendes bank. Under telefonsamtalen bankede det på kvindens dør, hvilket viste sig at en ”medhjælper” fra banken, idet denne mand skulle hjælpe hende med at lukke ned for nogle uberettigede overførsler fra hendes bankkonto.
”Medhjælperen” fik udleveret diverse personlige oplysninger, koder til f.eks. NemID og hendes dankort, så han via kvindens computer på bopælen fik adgang til netbanken. Efter nogen forlod ”medhjælperen” kvindens bopæl medbringende dankort, så kvinden sammen med sine pårørende efterfølgende kunne konstatere, at dankortet uberettiget var blevet brugt til at hæve 10.000 kr. Endvidere var flere pengeoverførsler for samlet et sekscifret beløb mislykkedes, og kvindens NemID var ikke længere muligt at tilgå, så det blev spærret.
Den mand, der dukkede på kvindens bopæl, blev beskrevet som: mand, 170-175 cm høj, lys hudfarve, brunligt kort hår, iført sort dynejakke og i øvrigt dansktalende.
En patrulje var efterfølgende hos den 90-årige kvinde for at afhøre hende samt foretage undersøgelser i hendes bolig i et forsøg på at finde tekniske spor, der kan identificere ”medhjælperen”.
Politiet vil igen benytte lejlighed til at advare mod disse opkald fra falske bankmedarbejdere, der forsøge at lokke personlige og fortrolige oplysninger ud fra især ældre medborgere under forskellige påskud.
Giv aldrig sådanne oplysninger til nogen, hvis identitet ikke er fastslået med sikkerhed, eller som genkendes via den problematik, som der refereres til.
Endvidere vil politiet gerne opfordre borgerne til at tage en snak med de ældre familiemedlemmer om, hvad de kan og skal gøre, hvis nogen f.eks. henvender sig telefonisk eller måske dukker uventet op ved bopælen, så man undgår sager som disse.
Politiet efterforsker nu disse to anmeldelser som bedrageri og forsøg herpå sammen med andre, lignende sager med samme fremgangsmåde i den senere tid.
Kilde: Midt – og Vestsjællands Politi