I øjeblikket modtager flere danskere sms’er, e-mails eller telefonopkald fra svindlere, der giver sig ud for at være fra Nets, Microsoft, NemID, din bank eller Visa/MasterCard. Hvor telefonopkaldene typisk kommer fra engelsktalende personer, er mange snyde e-mails og snyde-sms’er typisk skrevet på dansk. Nogle af disse e-mails bruger dog ofte ‘ae’ i stedet for ‘æ’, ‘oe’ i stedet for ‘ø’, og ‘aa’ i stedet for ‘å’.
Se nogle eksempler på snyde e-mails og snyde-sms’er nedenfor.
Hvordan skal du forholde dig?
- Undlade at opgive nogen form for personlige kortdata
- Videresende den til Nets’ phishing-analyse afdeling, phishing-dk@nets.eu (valgfrit)
- Slette den!
- Undlade at opgive nogen form for personlige oplysninger
- Afbryde forbindelsen
Har du allerede opgivet dine personlige data, skal du hurtigst muligt kontakte din bank og sørge for at få spærret den/de konti eller det/de betalingskort, du har afgivet oplysninger om.
Betalingskort
NemID
Smishing – misbrug via SMS
NemID
Via en SMS kan du blive bedt om, med korrekt angivelse af dit fornavn eller andre personlige oplysninger, at uploade dit nøglekort på en bestemt site, som er angivet med et link. Det er et forsøg på at få fat i de koder, der er på dit nøglekort, så de kriminelle kan anvende dit NemID til at gennemføre misbrug.
Internationale kort (Visa eller MasterCard)
Flere danske kortholdere har oplevet, at de bliver kontaktet i forbindelse med, at kriminelle er ved at misbruge deres betalingskort til at handle på nettet. Da der i mange sammenhænge kræves en ekstra kode for at gennemføre betaling med internationale kort på nettet, så sender de en SMS til den person, de har stjålet kortoplysningerne fra. SMS’en indeholder korrekt navn og det 16 cifrede kortnummer. Kort tid efter denne SMS modtager personen en ægte SMS fra Nets med den engangskode, som man skal anvende til at kunne gennemføre købet på nettet. Og det er denne engangskode man bliver bedt om at videresende i den første SMS.
Eksempel på snyde-sms: