Denne skrivelse er til alle, der har interesseret sig for planerne om udvikling af nyt boligområde på Cordozasvinget i Jersie Strand.
Her til aften havde vi første møde i byrådets nye kultur- og naturudvalg (KU). Udvalget er en sammenlægning af de to tidligere udvalg Kultur-, Idræts- og Fritidsudvalget og Natur-, Klima- og Planudvalget. De to udvalg blev på grund af budgetaftalen, der blandt andet betød, at der også skulle spares i det politiske lag, lagt sammen til ét.
Kultur- og naturudvalget varetager den umiddelbare forvaltning af kommunens opgaver på natur-, klima- og planområdet og inden for arealanvendelsesområdet, herunder opgaver vedrørende byggesagsområdet, vejområdet, lokalplanlægning, energi- og varmeplanlægning, miljøbeskyttelse, kystbeskyttelse, natur og naturfredning, klimaindsats, affaldsområdet, forsyningsopgaver og kollektiv trafik.
Kultur- og naturudvalget varetager også den umiddelbare forvaltning af kommunens kultur-, idræts- og fritidsopgaver så som kulturtilbud, biblioteker, idræt og idrætsanlæg, folkeoplysning, fritidsforanstaltninger og turisme.
Udvalget valgte her til aften mig som formand, og det er jeg selvfølgelig glad for. Tak for tilliden til mine politiske kolleger! Udover mig består udvalget af socialdemokraterne Anette Fynbo Blem og John Wennerwald, Carsten Ring fra VoresSolrød, Henrik Boye fra Liberal Alliance, Kim Sunesen fra Venstre og Christian Vang, som i øvrigt blev valgt som næstformand, fra HavdrupListen.
Nå, men det var bare lidt baggrund. Nu tilbage til sagen om det nye boligprojekt på Cordozasvinget, som var en af sagerne på vores første møde.
Jeg vil forklare lidt om sagen og om aftenens beslutninger. Jeg taler kun på egne og mit partis vegne og ikke på udvalgets eller byrådets.
Baggrund for projektet
Baggrunden er, at der i Jersie Strand ligger et erhvervsområde, som (pænt formuleret) godt kunne bruge en forskønnelse. Derfor har byrådet længe arbejdet med et ønske om at forskønne området og lade det blive til en ny bydel med moderne, klimavenlige bygninger i et grønt område med stier og træer og liv.
Det står jeg gerne på mål for. Selvom jeg er konservativ og godt kan lide de gode, gamle dage, synes jeg også, det er vigtigt, at vi udvikler kommunen og løbende ‘lapper’ de områder, der kan forskønnes, og som samtidig kan give mere liv til byen. Jeg synes også, det er vigtigt at udvikle kommunen med mindre boliger, der blandt andet kan være interessante for nogle af de ældre borgere, der gerne vil flytte ud af deres villaer, men som gerne vil blive i området, hvor de måske har familie boende. Det er både økonomisk klogt og klimavenligt at udnytte pladsen bedre i fremtiden, end vi har gjort i fortiden.
De omkring 150 nye lejligheder og mindre rækkehuse i det nye område – og det grønne og levende miljø, der følger med – kommer til at tilføre området liv og energi, og jeg synes, det er dejligt, at vi kan dele vores dejlige kommune med lidt flere borgere, når de flytter ind. Området bliver pænt, grønt og moderne. Et lækkert område, vi kan være glade for at åbne for nye naboer.
Der har været overvejende støtte og tilfredshed med projektet fra de omkringliggende naboer, som både tæller private husejere og erhvervsdrivende. De har ikke følt sig tidligt nok inddraget i processen eller nok hørt, og de har også haft ønsker til ændringer, men de har igen og igen understreget, at de gerne ser området udviklet.
Så kort og godt har der været et fint udgangspunkt for dialog, og jeg og flere andre byrådsmedlemmer har de seneste måneder haft mange møder og lange snakke med både naboer, lokale erhvervsdrivende og repræsentanter fra virksomheden AG-Gruppen, der står bag udviklingen og selve byggeprojektet.
Imødekommelse af naboers indvendinger/bekymringer
Som lokalpolitikere kan man sjældent gøre alle glade og tilfredse, og det kan jo heller ikke altid være målet, for så ville man nok kikse i de fleste af forsøgene, men jeg synes faktisk, at vi i denne omgang har landet et fint kompromis.
Lad mig prøve at fremhæve nogle af de anker, vi har kunnet og villet imødekomme.
De nærmest naboer på Lærkevænget har været bekymrede for, om det nye byggeri vil skygge for deres haver, og om der vil være for meget ‘indkig’. Disse bekymringer er det lykkedes at imødekomme ved at flytte de nye boliger længere væk, så både indkig og skygge mindskes.
De nærmeste naboer på den anden side af Jersie Strandvej har været bekymrede for, om byggeri i tre etager ud mod Strandvejen dels generede deres haver, gav indkig og i øvrigt ‘fyldte’ for meget langs Strandvejen. Dette er imødekommet ved, at vi har besluttet, at byggeriet højst må være to etager ud mod Strandvejen (og i øvrigt skal have et såkaldt levende hegn foran sig). Dette betyder, at den samlede bebyggelsesprocent falder cirka halvandet procentpoint, og det er selvfølgelig ærgerligt, at det koster nogle lejligheder, men det er så prisen for at holde byggeriet en smule lavere ud mod Strandvejen.
Der har også være tale om parkeringsnormen. Var der nu parkeringspladser nok tænkt ind i projektet, og hvis der ikke var, ville de nye beboere så begynde at parkere uhensigtsmæssigt på sidevejene? Det er jo svært at love noget om på forhånd, men vi har i hvert fald forsøgt at imødekomme bekymringen, som har været fra både boligejere og erhvervsdrivende, ved dels at bede udvikleren AG-Gruppen forberede 15 parkeringspladser mere, hvis det skulle blive aktuelt, og dels vil de lidt færre lejligheder også have en lille, men dog positiv, effekt på dette.
De lokale erhvervsdrivende, hvis kunder i mange år har kunnet benytte Cordozasvinget, har været bekymrede for, om AG-Gruppen ved overtagelse af Cordozasvinget på en eller anden måde kunne indskrænke de erhvervsdrivendes tilkørselsmuligheder enten nu eller på et tidspunkt ude i fremtiden. Dette er vi sikret imod, da selve vejen Cordozasvinget IKKE sælges til AG-Gruppen men bevares som privat fællesvej, som den er i dag, og at de erhvervsdrivendes vej-ret dermed består. Cordozasvinget udvides i øvrigt med en halv meter i bredden, hvilket forhåbentligt gør det en smule lettere, når der både skal drives forretning og afvikles trafik til det nye boligområde.
Og angående netop trafikken.. Det har været et ønske fra mange naboer, at byrådet igangsætter arbejdet med en trafiksikkerhedsplan, når området udvikles. Dette ønske – som vi i øvrigt deler – har vi i aften besluttet at give hinanden håndslag på. Helt konkret har vi besluttet, at vi skal måle antallet af biler, inden projektet igangsættes og igen efter færdiggørelse, og senest et år efter færdiggørelse skal så byrådet tage stilling til, hvordan eventuelt afgørende ændringer i trafikken skal håndteres. Det betyder, at vi på et sikkert og oplyst grundlag kan træffe en beslutning om trafikken, hvis det bliver nødvendigt.
Naboerne – både de erhvervsdrivende og boligejerne – har haft andre og flere ønsker, og vi har ikke kunnet imødekomme dem alle. Men jeg synes, at vi efter grundig dialog med alle interessenter er landet et sted, hvor vi både tager naboerne og området seriøst, og hvor vi samtidig tager et vigtigt skridt i retning af udviklingen af et område, der kan blive rigtigt skønt de kommende år, og som kan blive omdrejningspunktet for små familier eller seniorer, der kan nyde den nye bydel, og som vi kan byde velkommen.
Tak til alle involverede for en god proces. Jeg håber, at viljen til dialog og løsninger kan danne præcedens for lignende projekter i fremtiden.
Venligst,
Morten Scheelsbeck – Byrådsmedlem og formand for Kultur- og Naturudvalget