I Solrød Center er der forretninger, der lukker, og andre, der åbner. Men herretøjsbutikken Mr. Niels Ove har ligget der siden 1976 og gør det stadig – og endda med udvidelse af butikker i både Køge og Vordingborg og Penny i Solrød.
I løbet af de seneste år er Claes Pedersen, der begyndte som førstemand i butikken i Køge i 2001, blevet mere og mere involveret i forretningerne.
– Selvom jeg er blevet medejer, er der stadig de samme arbejdsopgaver i dagligdagen. Men der er selvfølgelig mere ledelse og ansvar for alle ansatte i de fire butikker og tanker om fremtiden for butikkerne, siger Claes Pedersen.
Én af tankerne handler blandt andet om Solrød Center.
– Vores butik i Solrød har altid haft konkurrence i form af butikkerne i Roskilde og Køge. Der sker meget i Solrød med mange nye tilflyttere, og hvor Solrød Center før var et sted, man handlede i først, er det anderledes i dag. Vi er som forbrugere mere villige til at køre efter vores varer. Så vi bruger en del kræfter på sammen med Centerforeningen at diskutere og være med inde over udviklingen af Solrød Center. Vi skal have et levende center, og vi skal bevare Solrød-ånden, så man handler lokalt før noget andet, siger Claes Pedersen.
Alle varer er nøje udvalgt
Mr. Niels Ove har nemlig mange faste kunder, som kommer igen for at handle i butikken.
– Vi gør en dyd ud af, at vi laver det, vi er gode til. Og ikke det, som alle andre laver. Vi skal have et bredt udvalg af varer, som vi mener, rammer vores lokale kunder. Vores butikker er jo selvstændige butikker, så alle varer er nøje udvalgt af os. Vi kan tilpasse vores sortiment, og der er bestemt også forskel på vores butikker. Der skal være mulighed for at købe tøj i flere prisklasser. Og vi skal derudover også have en god service og tilgængelighed ved at være til stede på bl.a. sociale medier, siger han.
Fokus på liv i Solrød Center
Mr. Niels Ove-butikkerne var naturligvis også berørt af de to Corona-nedlukninger.
– Vi er enormt glade for, at samfundet er åbent igen, og vi oplever, at der er et helt andet fokus nu. Udover det her med at spritte af og passe på hinanden, så har vi endnu mere fokus på, at der er liv og grønt og et flot Solrød Center. Vi oplevede den tomme centergade under Corona, så nu sætter vi pris på og arbejder for, at der er trafik i centeret, forklarer Claes Pedersen.
Corona-nedlukningen påvirkede desuden leverandørernes lyst til at have varer på lager, og med krigen i Ukraine kan leverandørerne ikke få varer på lager – og det påvirker butikkens mulighed for at få de gode og efterspurgte varer på hylderne igen.
– I starten af året kunne vi mærke, at de stigende priser gjorde, at folk passede lidt mere på deres penge. Folk tænker generelt mere over, hvad de køber, inden de ser den næste varmeregning. Men det gode vejr har spredt lidt optimisme og løftet humøret, så vi er godt tilfredse med den situation, vores butikker er i lige nu, siger Claes Pedersen.
Han peger desuden på, at der lige nu er en tendens til, at kunderne ikke lader sig diktere så meget af mode.
– Vi oplever, at de køber det, de kan lide. Og de køber ikke bare det, som moden dikterer. De har deres egen stil og passer på den, og det er en ny tendens, som vi har set. Og det kan jeg meget godt lide, lyder det fra Claes.
Kilde: Viborher.dk