Da Isabella Laybourn var i starten af teenageårene, begyndte hun at sælge smykker via Instagram. I dag driver hun en virksomhed med knapt 20 ansatte og samarbejder med Solrød Kommunes jobcenter. Historien bag udviklingen var noget af det, borgmester Emil Blücher fik fortalt, da han besøgte virksomheden Design by Si.
Da borgmester Emil Blücher forleden var på virksomhedsbesøg hos Solrøds Strand virksomheden Design by Si, var det en historie ud over det sædvanlige, han fik fortalt om virksomhedens opstart og udvikling. Historien om Design by Si starter nemlig for knap 6 år siden, da Isabella Laybourn som kun 14-årig begyndte at sælge smykker via Instagram. Smykkerne var et restlager fra forældrenes Jimmy og Michelle Laybourns smykkevirksomhed.
Isabella Laybourn gik dengang i 8. klasse, og hver dag efter skole pakkede og afsendte hun de bestilte smykker hjemmefra ved køkkenbordet. Det skulle vise sig at være tid og engagement godt givet ud, for det hårde arbejde bar hurtigt frugt.
“Jeg har altid været meget optaget af mode og tøj, og jeg havde mange idéer til forskelligt tøjdesign. Jeg kastede mig derfor ud i at få produceret først bikinier og herefter bukser på en fabrik i Italien,” siger Isabella Laybourn.
I dag råder Design by Si over godt 3.000 varenumre og har knap 20 ansatte i virksomheden. Heraf er 10 skoleelever, som har eftermiddagsjob som “strygere”, der stryger tøj fra returpakker og gør varer klar til forsendelse. Ud over de mange ungarbejdere, virksomheden har ansat, har virksomheden også udvist socialt ansvar ved at samarbejde med Solrød Kommunes jobcenter om afklaringsforløb og praktikker. Design by Si har også haft praktikanter, der studerer medie- og markedsføring og får en ny praktikant igen til efteråret.
“Det er altid interessant at komme ud og opleve dagligdagen hos vores lokale erhvervsliv. I dag har det været ekstra sjovt, fordi jeg selv startede en webshop op som 16-årig, så jeg har en vis erfaring med området,” siger borgmester Emil Blücher og fortsætter:
“Det er også altid spændende at besøge virksomheder, der har ungarbejdere ansat. Det er en vigtig del af unges dannelse, at de har mulighed for at opleve, hvordan en virksomhed fungerer. Det kan måske også inspirere de unge til selv at prøve kræfter med iværksætteri.”
Store på sociale medier
Succesen med virksomheden er alene opstået på de sociale medier, og det er gået utrolig stærkt med at ekspandere. Design by Si har i dag mere end 95.000 unge følgere på Instagram.
For at støtte op om deres datter iværksætterdrøm gik Jimmy og Michelle Laybourn med ind i virksomheden, men tanken er, at Isabella Laybourn, der i dag arbejder fuld tid i virksomheden, på sigt skal overtage Design by Si helt.
Kilde: Solrød Kommune