Ph.D i Renault

0

Der er brændt meget benzin af, siden en mekaniker kunne få de fleste biler til at køre igen ved hjælp af en donkraft og en fastnøgle.

“Vores mekanikere ved meget om lidt. De er højt specialiserede”, fortæller salgschef Kim Dall hos Arne Stubbe Automobiler på Betonvej i Roskilde.

Af samme grund udvælger han sine lærlinge med omhu.

“Vi ser dem an som praktikanter, når de kommer fra Teknisk Skole. Det er svært for os at få de helt rigtige kandidater – vi skal være sikre på, at de har det, der skal til, og at de samtidig passer ind i huset”, fortsætter salgschefen.

Fransk speciale

Én af dem, der har det, der skal til, er 23-årige Martin Bertelsen, der nu har været færdiguddannet i et år. Arne Stubbe forhandler som bekendt både Renault og Toyota, men Martin Bertelsen reparerer udelukkende Renault, idet han allerede tidligt i sin uddannelse specialiserede sig i det franske bilmærke.

“Jeg startede her som lærling og blev så tilbudt at komme til Viborg på en række Renault-kurser undervejs i min skolegang. Så da jeg var færdigudlært, var jeg længere fremme rent teoretisk end dem, der først skal til at tage kurserne efter uddannelsen”, fortæller han.

It under kølerhjelmen

Termen ’mekaniker’ er i virkeligheden slet ikke dækkende længere. Som færdiguddannet er man først mastertekniker, og siden videreuddanner man sig til såkaldt Cotec. Når du når dette niveau, er du nærmest at sidestille med professor i Renault – og det handler efterhånden mere om it end om mekanik.

“Når du producerer en bil i dag, er der så meget it og teknik i dem. Hvis jeg ikke havde styr på computere, så kunne jeg ikke bruge min uddannelse overhovedet. Mit gæt er, at om fem år kan du ikke reparere en bil uden en computer. Udviklingen flytter sig hele tiden”, vurderer Martin Bertelsen.

 

Deltag i debatten
Del.