Ny Mercedes A-Klasse endelig i Danmark

0

Paperboy har prøvekørt den nye Mercedes A-klasse hos Ejner Hessel. Den fjerde generation overgår alle andre – med bl.a. selvlærende infotainment og talestyring, sikkerhedssystemer fra S-Klassen og komfort som i en langt større bil. Til at starte med fås den i to motorvarianter, en lille diesel med 116 HK samt en benzin med 163 HK. Senere på året følger flere varianter, bl.a den topudstyrede AMG variant. A-Klassen skal være klassens mest avancerede bil, og selv om den designmæssigt bygger videre hvor forgængeren slap, så er der en hel del store nyheder at bide mærke i.

 

”Hey Mercedes”

Skærmene er den ydre del af et helt nyt og intuitivt styre- og talesystem. Mercedes-Benz User Experience, som ikke er set i nogen anden Mercedes-Benz. MBUX kommer med en kunstig intelligens, som kan forstå helt almindeligt talesprog, og lære af brugerens kommandoer og opførsel. Skærmene kan individualiseres på mange forskellige måder, og infotainmentsystemet styres via touchscreen, “musen” i bunden af konsollen i midten, eller som i E- og S-Klasse, med berøringsfølsomme knapper i rattet. Den prøvekørte A 200’er havde desuden head up-display installeret i forruden, et smart system der sikrer at du hele tiden kan holde øje med farten. MBUX kræver foreløbig engelske instrukser, men det fungerer efter hensigten. Det er en skæg og ret fremtidsagtig følelse at kunne snakke til sin bil. På ordren ”Hey Mercedes” og en efterfølgende instruks, reagerede bilen fuldstændig efter hensigten. Du kan eksempelvis bede bilen om at skrue op og ned for varmen, uden at skulle fjerne hænderne fra rattet. Senere på året forventes en dansk sproget version på det danske marked. Den nye A-Klasse er ikke kun den første Mercedes-Benz med MBUX-systemet, men også den første Mercedes udviklet i et nyt teknisk center for sikkerhed, Technology Centre for Vehicle Safety (TFS). Med fokus på stivhed i konstruktionen og stilhed i kabinen, oplevede vi et hidtil uset niveau i klassen.

Hvilke motorer kommer den med? 

Blot tre motorer er at finde i modelprogrammet i det første stykke tid, hvoraf de to førstnævnte altså er kommet til Danmark nu. Tyskerne starter med A 180d, A 200 og A 250, og de er i starten alle med den automatiske dobbeltkoblingsgearkasse med syv trin, 7G-DCT, men en manuel gearkasse følger senere til de to mindste motorer. Stærkere dieselmotorer lanceres senere, et træk fra Mercedes der må tolkes som, at diesel – trods den megen debat – ikke foreløbig er på vej ud af automarkedet herhjemme. 4Matic-firehjulstræk bliver en mulighed på en eller flere varianter, men ikke på den lille diesel. Allerede i løbet af 2018 regner vi med at se mindst én AMG-udgave. Der skulle komme to – den helt hårde og hidsige A 45 med 2-liters turbomotor og over 400 hk, samt en ny mildere udgave med omkring 300 hk, som skal konkurrere med Audi S3 og Volkswagen Golf R. Der er endnu ingen snak om hybridudgaver, som ellers rulles bredt ud i E-Klassen for tiden. Men det er formentlig bare et spørgsmål om tid.

 

Hvorfor så vælge den nye A-Klasse?

Med komfort, sikre køreegenskaber, mange udstyrsmuligheder, soliditet og et friskt design, skal Mercedes A-Klasse først og fremmest løfte arven efter den seneste succesrige udgave. En opgave den prøvekørte A200 løser til UG. Men A’eren skal også tage konkurrencen op i Golf-klasse segmentet. Der er mange attraktive biler i denne klasse, og selv om det for mange kunder er noget ganske særligt at køre Mercedes-Benz, så vil der komme store fristelser på markedet i løbet af 2019, som helt nye udgaver af BMW 1-serie, Audi A3 og Volkswagen Golf. Den nye A-Klasse er den første model i et regulært markedsangreb fra Mercedes-Benz med kompakte modeller, hvor styrken består af endnu flere modeller end før. Verden hungrer efter kompakte luksusbiler fra Premium mærkerne. Det vil tyskerne udnytte i en grad, som vi ikke tidligere har set fra noget mærke.

Deltag i debatten
Del.