Fælles om bilerne

0

I Munksøgård Delebilforening dækker 15 biler behovet for de godt 140 medlemmer.

“Man betaler for den kørsel, man har behov for, så forbruget afgør udgiften. Delebilisme giver således ikke bare færre biler, men også mindre kørsel, for du overvejer hver gang, om du ikke lige så godt kan tage cyklen”, fortæller formand for Munksøgård Delebilforening Steen Solvang Jensen.

Grænser for vækst

Foreningen har aktuelt omkring 140 medlemmer og har sat en grænse ved 155 medlemmer. Herudover er der et geografisk krav om at være bosat i Trekroner.

“Vi kunne ikke magte, at det blev ved med at vokse, så vi har lavet de afgrænsninger”, siger formanden, der sammen med de øvrige medlemmer råder over 15 delebiler, herunder biler af typen Citroën C1, Citroën C3 og Citroën Berlingo.

Hertil råder foreningen over tre leasede elbiler, og det er et erklæret mål at blive CO2-neutral i 2025. Det forudsætter dog, at udviklingen i batteriydelsen fortsætter sin accelererende udvikling.

“Vi er nødt til at have længere rækkevidde på elbilerne, før vi kan gå helt over til el”, fortsætter Steen Solvang Jensen.

Ingen uforudsete udgifter

Foreningen har omkring ti medlemmer pr. bil, og det lader til at dække behovet. Berlingoen kan med ekstrasæder rumme op til syv personer, og man kan fx leje en carbox til taget, hvis man har behov for ekstra plads til bagagen. Ifølge formanden er det dels det miljømæssige aspekt, dels friheden, der trækker.

“Du har et langt mindre ansvar, og du løber ikke ind i uforudsete udgifter”, siger formanden.

Foreningen kører på frivillig arbejdskraft blandt medlemmerne, men der er nu ansat en person på halv tid til at tage sig af det praktiske såsom værkstedsbesøg og dækskifte.

Ekstra fleksibilitet

Én af de glade brugere af delebilsordningen er Martin Kierkegaard, der til dagens køretur til Risø har valgt den eldrevne Citroën Zoe. Udover et månedligt abonnement på 120 kroner, giver han to kroner pr. kilometer og 15 kroner i timen ved brug af elbilen.

“Jeg slipper så for værkstedsregninger, dækskifte og forsikringer. Samtidig har jeg mulighed for at køre i ret nye biler hele tiden, da de bliver udskiftet med nogle års mellemrum”, siger Martin Kierkegaard, der faktisk også ejer sin egen bil.

“Vi startede med ikke at have nogen bil selv. Da vi så fik flere børn, fik vi en bil selv. Men delebilen giver så den ekstra fleksibilitet, når jeg har brug for en bil. Det er superfedt”, siger han.

Deltag i debatten
Del.