Ro på

0

Han vandt sølv ved EM i roning i Tyskland i sommer, og han bruger op til 20 timer på træning hver uge. Alligevel får Bastian Bruunsgaard Secher hverdagen som gymnasieelev til at hænge sammen.

18-årige Bastian Bruunsgaard Secher er både større og stærkere end de fleste voksne medarbejdere på Roskilde Katedralskole. Og den hærdebrede 2.g’er har da også god brug for musklerne, eftersom han er med i bruttotruppen til OL i roning i Tokyo i 2020.

Af samme grund er den unge roer én af Katedralens 23 Team Danmark-elever, der har fleksibilitet i forhold til skemaet, og som kan få tilbudt ekstraundervisning op til eksamener, samt muligheden for at bruge et ekstra år på at tage studentereksamen.

Går ikke glip af noget
Umiddelbart satser Bastian Bruunsgaard Secher dog på at gennemføre gymnasiet på normeret tid. Som eliteidrætsudøver har han for længst lært at være ekstremt effektiv med sin tid, og han får således passet de 15-20 timers ugentlig træning i Bagsværd Roklub ind i hverdagen uden at gå alt for meget på kompromis med hverken det faglige eller det sociale.

”Træningen ligger primært morgen, eftermiddag og weekend. Jeg føler ikke, jeg går glip af noget, og jeg er med, når jeg kan”, siger roeren, der både drikker minimale mængder alkohol og er meget kostbevidst.

En skalle for OL
Bastian Bruunsgaard Secher skal dog muligvis indstille sig på at udskyde studenterhuen, for dels kan han risikere at blive udtaget til at ro i Portugal til marts, dels er deltagelse ved OL i Tokyo altså inden for rækkevidde.

”Jeg giver den en ekstra skalle for at se, om det er muligt at komme til OL i 2020. Det vil betyde, at jeg skal forlænge gymnasiet med et år, men det tager jeg så med”, smiler 2.g’eren, der er den suverænt yngste i bruttotruppen med fem år op til den næstyngste.

Flere timer i døgnet
Uddannelsesleder Diana Andersen er blandt andet koordinator for skolens Team Danmark-elever, og hun godskriver fx fravær, når eliteidrætsudøverne er afsted med Team Danmark. Og i hendes øjne falder roeren godt ind i profilen på de elever, der dyrker sport på højt niveau.

”De er typisk enormt strukturerede, og har styr på deres ting. Det virker simpelthen, som om de bare har flere timer i døgnet end andre elever”, siger hun.

Deltag i debatten
Del.