Varmen sætter turbo på salg af is, rosé og vifter

0

Snup en is, drik et glas eller lad håret blafre. Paperboy har spurgt tre lokale forretninger, hvordan varmen har påvirket deres sommersalg.

I sidste uge kunne DMI afsløre, at juli måned 2018 blev den mest solrige i 100 år, og mens varmen bonner ud på termometret, kan det fantastiske sommervejr også aflæses på de lokale indkøbsvaner. Hos tre roskildensiske forretninger, der alle excellerer i produkter, der på forskellig vis kan forsøde tilværelsen i den langvarige hedebølge, meldes der således om eksplosiv vækst fra sidste år til i år.

Paradis Is: Det ser godt ud

I Paradis Is’ tre butikker i Roskilde, der ejes af ægteparret af Kamilla Ammitzbøll Strube og Jesper Ammitzbøll Strube, er tilfredsheden med de to første sommermåneder til at tage og føle på. 

”Det ser rigtig godt ud. Særligt juli måned har været markant bedre sammenlignet med sidste år, hvor sommeren var særdeles regnfuld”, fortæller den kvindelige halvdel af franchisetagerne, som grundet ferie og det gode vejr endnu kun har analyseret tal for butikken i Algade til denne artikel.

Kamilla Ammitzbøll Strube kan blandt andet afsløre, at to kugler is i bæger og vaffel – forretningens suverænt største sællert – har oplevet en vækst på 14 procent i juni og juli måned i år sammenlignet med samme periode i 2017. 

En fremgang der dog er til at overse i sammenligning med to af de knapt så traditionelle produkter i sortimentet. Fra sidste sommer til i år er salget af iskaffe og Ice-smoothie, der begge kommer i to størrelser, således vokset med hele 110 procent.

”Det tror jeg skyldes, at når det er varmt over en længere periode, og man har fået de første 50 is, så vil man gerne køle sig ned med noget mere let og læskende, som er fællestrækkene ved de to produkter med størst fremgang sammenlignet med samme periode sidste år”, lyder indehaverens analyse.

Rosé hitter i Meny

I supermarkedet Meny i Himmelev har sommeren også haft markant indflydelse på kundernes indkøbsvaner i juni og juli måned. På grund af det langvarige afbrændingsforbud er det naturligt nok ikke mange poser grillkul, der er sluppet igennem kasselinjen i de seneste to måneder. Alligevel kan butikschef James Poulsen berette om en vækst på ni procent i forhold til sidste år. 

”Tidligere har det primært været kvinderne, der har drukket rosé, men sådan er det ikke længere”, fortæller Meny Himmelevs vinmand Hans-Erik Andersen.

”Salget er ikke gået så dårligt i forhold til sidste sæson, der var meget ringe rent vejrmæssigt”, fortæller han. 

 Knapt så overraskende er det dog, at salget af drikkevarer for alvor er højdespringeren på supermarkedet liste over de forskellige varegrupper. Salget af øl og vand tegner sig denne sommer for en stigning på 57 procent sammenlignet med i fjor, mens forretningens udbud af kølig rosévin er den absolutte højdespringer med en vækst på utrolige 125 procent. 

”Rosévin er terrassevin, så når vejret er, som det har været i sommer, så er det dét, der skal i glasset”, forklarer butikkens vinmand Hans-Erik Andersen, der foruden det solrige vejr tilskriver udviklingen, at det er blevet mere accepteret at drikke rosé blandt mænd.

”Tidligere har det primært været kvinderne, der har drukket rosé, men sådan er det ikke længere”, fortæller han.

Elgiganten:
Ventilatorer er tidoblet 

Hos Elgiganten Roskilde på Københavnsvej har butikschef Ahmed Ali været vidne til en decideret invasion af kunder, der ønsker at tage kampen op med tropetemperaturene. 

”Der er ingen tvivl om, at vores salg er steget helt vildt. Hver gang jeg kører en palle med ventilatorer ind i forretningen, bliver den lynhurtigt rippet”, fortæller butikschefen, der vurderer at Elgiganten Roskilde har tidoblet salget af elektriske ventilatorer og vifter i forhold til sidste sommer.

Den ekstreme sommervarme har betydet en tidobling af salget af ventilatorer i Elgiganten Roskilde, fortælle varehuschef Ahmed Ali.

”Vi har været nødt til at kigge uden for Danmarks grænser, for at sikre os at vi kunne få tilstrækkeligt med varer hjem på hylderne”, fortsætter han. 

Når kunderne kommer ind i forretningen, på jagt efter elektroniske løsninger på hedebølgen, klager de typisk over dårlig nattesøvn, fortæller butikschefen. Og fra tid til anden er besøget på foranledning af firbenede venner, lyder det.

”Folk har svært ved at klare varmen, men det gælder også dyrene. Blandt andet havde jeg for nyligt en kunde, der kom forbi for at købe en ventilator til sin kat”, fortæller Ahmed Ali.

Deltag i debatten
Del.