Roskildes centrale madtempel genåbner

0

Intet er overladt til tilfældighederne i den nye SuperBrugsen i Algade, der åbner dørene efter fire måneders renovering.

Der er god plads i den nye SuperBrugsen i Algade, der har været igennem et fire måneder langt hamskifte fra den tidligere Kvickly til den spritnye SuperBrugsen. Ganske vist er kvadratmeterne væsentligt færre end tidligere, da kælderetagen er solgt fra til Loppe Lounge, og en del af butikken i gadeplan er afsat til FDB-Møbler. Ikke desto mindre resterer der stadig en hel del plads til den nye butik, som fremstår lys og rummelig, og hvor alt er nyt – fra de lyse gulvfliser, som i øvrigt er SuperBrugsens eget patenterede produkt, til det hvidmalede loft. Alt herimellem er skiftet ud, og varesortimentet er nu næsten entydigt optaget af fødevarer. Samtidig får man hurtigt det klare indtryk, at intet er overladt til tilfældighederne i den nye SuperBrugsen, der slår dørene op for kunder torsdag den 10. august.

Det rigtige lys

“Vi har fået ny LED-belysning over det hele, men de lyser for meget lige nu. Der kommer én senere for at måle lux over det hele, så belysningen bliver helt perfekt”, fortæller uddeler Cemil Hursidovski, da han viser rundt i forretningen.

Selv om der endnu er nogen tid til dørene åbner, er omkring 20 medarbejdere i gang i butikken for at teste og gennemprøve de mange forskellige funktioner i den nye forretning, og en række håndværkere arbejder stadig i krogene.

Kaffe og kage

Lige inden for indgangen fra Algade træder man ind i bager-afdelingen, hvor der også er enkelte siddepladser til dem, der ikke har travlt med at komme videre. Men ellers er det tænkt som et sted, hvorfra man kan tage en godbid og en kop kaffe med sig på vejen.

“Der er et kæmpe potentiale i det, vi kalder ’grap and go’ – altså brød, kager og kaffe. Vi har anskaffet en helt speciel ovn, der varmer din focacciabolle helt perfekt igennem på 20 sekunder – og så kan du få en kop friskbrygget Cirkelkaffe til 15 kroner”, fortæller Cemil Hursidovski.

En række varianter af Peter Larsen-kaffe og de skinnende messingkværne markerer, at vi nu er i kaffeafdelingen.

Hurtigere adgang

Der er lavet en ekstra indgang til butikken i passagen nær p-pladsen, så de kørende sparer vandringen op omkring Algade, når de skal handle. Herfra er der umiddelbar adgang til Roskildes største grøntafdeling, hvor temperaturen er frisk og nedkølet. Herefter passerer man det såkaldte Måltidsmarked, hvorfra man kan tage hel- eller halvfærdige retter med hjem, som så kan stå på bordet kort efter.

Specialøl og lokale varer

Området med øl og sodavand er blevet lidt større end tidligere, og sortimentet er udvidet med fx specialøl fra Mikkeler, der oprindeligt startede som et mikrobryggeri på Vesterbro i København. Det er også lige her omkring, vi finder området for lokale varer.

“Vi finder små, unikke produkter fra lokalområdet, men også fra mindre leverandører rundt om i landet”, siger uddeleren.

Alt det uden

Umiddelbart i forlængelse heraf bevæger vi os forbi kaffehylderne med de smukke kaffekværne i messing og ind i det, der bliver Roskildes største økologiske afdeling.

“Vi er meget inspireret af vores butikker i det centrale København, hvor økologi stadig er i kraftig vækst”, siger Cemil Hursidovski, som også ser et stort potentiale i alt det, vi ikke vil have.

“Vi har en dobbelt så stor sukkerfri afdeling, som vi havde tidligere, og vi har også et område for glutenfri produkter. Det vi kalder ’free from’ er ved at blive et større og større segment”, fortæller han.

En hurtig handel

De brede gange giver frit udsyn til den store, åbne slagter med de store glasmontre og de obligatoriske, hvide fliser på væggene. Det er også i denne ende af butikken, man kan finde sin friske fisk eller få sig en lun frikadelle eller en fiskefilet. Hertil kommer et bredt udvalg af tapas og andre delikatesser.

“Grundtanken er, at det ikke skal være svært at handle. Man skal nemt kunne danne sig et overblik i forretningen, og de, der gerne bare vil ind og hente noget bestemt, skal hurtigt kunne komme afsted igen”, forklarer Cemil Hursidovski.

Musik til vinen

Som det er standard i SuperBrugsen, er vinen inddelt efter den mad, druerne skal gå til. Og der bliver sørget for den rette lydkulisse, mens man nærstuderer etiketterne.

“Der kommer til at være varieret musik afstemt til de forskellige afdelinger, så det passer til det humør, man er i, når man fx køber vin. Det er der nogen, der har forstand på”, griner uddeleren, inden vi passerer en lille afdeling for slik, og nærmer os kasserne, der kommer til at afvige lidt fra det velkendte.

Nye indkøbsvaner

“Vi fjerner det meget usunde fra området ved kasserne, så der i stedet kommer økologiske snacks. Vi skal ikke være helgener, men der er ingen grund til at overeksponere det. Vi skal undgå at overfriste til alt det usunde”, fastslår uddeleren, som ser frem til den snarlige åbning af den spritnye butik.

“Folk har nok fundet alternative steder at handle i ventetiden, og dem skal vi have tiltrukket igen. Men jeg er overbevist om, at hvis man kommer herned og handler én eller to gange, så kommer man igen”, siger Cemil Hursidovski.

Deltag i debatten
Del.