Løgnens labyrint

0

Arrangøren af den aflyste koncert Rock i Haven i Byparken lyver tilsyneladende om hvad som helst, og han skylder penge i alle retninger. Vi har forfulgt sporet af en notorisk løgner.

Det er ikke overraskende, at Casper Nicolai Christensen ikke dukker op til det aftalte møde på Café Sokkelund på Frederiksberg torsdag kl. 15. Han er berygtet for at udeblive. Dette møde havde han dog selv bedt om, da han følte sig urimeligt behandlet i artiklen ’Svindleren i Byparken’, og derfor ville give sin version af hele forløbet. Manden som ingen kan få fat i, ringede undertegnede op flere gange, og han var tydeligvis oprigtigt indigneret over omtalen i Paperboy.

Retslige skridt

Forinden havde Casper Nicolai Christensen pr. mail udbedt sig, at alle aviser blev trukket tilbage eller at vi bragte et dementi. I modsat fald ville der ifølge mailen blive taget ’retslige skridt’. Da tidsfristen for vores reaktion var overskredet, havde jeg ham i røret kort efter. Da han forstod, at vi ikke havde tænkt os at reagere på andre måder end ved at skrive en opfølgende artikel, ville han gerne mødes. Imidlertid udeblev han, og har nu via sin seneste advokat udsendt en mail, hvor han anklager os for injurier. En tilsvarende mail er sendt til en lang række implicerede i sagen – uanset om de har været i kontakt med Paperboy eller ej.

Kontakt

Der går ikke længe efter offentliggørelsen af artiklen ’Svindleren i Byparken’ tirsdag den 30. januar, før jeg har ham i røret. Casper Nicolai Christensen, manden, som ingen kan få fat på, ringer til mig, og han er oprigtig forurettet.

“Jeg har ikke svindlet nogen”, fastholder han.

Men mest går det ham på, at jeg i artiklen har henvist til en sms, han har sendt til flere, inklusiv undertegnede, under mine mange forsøg på at få ham i tale.

“Jeg har dødsfald i nærmeste familie, så derfor er jeg ikke til rådighed i dag”, lyder teksten.

Herudover står der, at han vil vende tilbage dagen efter, hvilket han dog ikke gjorde.

“Det er ikke rimeligt over for min familie. De skal ikke blandes ind i det her”, argumenterer han videre, og forlanger, at jeg omgående klipper det ud af teksten i netversionen af artiklen.

Umiddelbart lyder det plausibelt og forståeligt, og som jeg sidder dér i bilen og taler med ham på vej hjem fra arbejde, imødekommer jeg hans krav. Jeg indvilliger i at udelade de linjer fra artiklen.

Problematisk passage

Men da mine øjne senere løber ned over teksten på computeren, får jeg en anden tanke. Casper Christensen har angiveligt dødsfald i den nærmeste familie, men hvorfor er det tilsyneladende så belastende af nævne i en artikel, der i øvrigt primært handler om noget helt andet? Bliver de resterende familiemedlemmer retraumatiserede af eventuelt at læse om det allerede faktuelle forhold, at der har været et dødsfald i familien? Næppe. Så hvorfor ringer Casper Christensen, manden der tilsyneladende var været forsvundet fra jordens overflade siden starten af januar, til mig umiddelbart efter artiklen er kommet ud, med det primære formål at få slettet passagen om dødsfaldet i familien? Måske fordi det er løgn.

Enebarn med søster

“Han kom en dag og sagde, at hans mor var død. Det var i november”, fortæller en tidligere medarbejder fra virksomheden i Trekronergade i Valby.

Videre talte Casper Christensen om, at det var særligt belastende at stå med det hele selv, eftersom han var enebarn. Imidlertid forklarede samme Casper Christensen ved en senere lejlighed, at han var nødt til at tage til Århus, hvor hans søster angiveligt havde taget en overdosis. Med andre ord var han pludselig ikke enebarn alligevel. Casper Christensen var begyndt at have vanskeligheder med at holde styr på sine historier. Her et par måneder efter lader han nu igen sin omverden forstå, at han har dødsfald i den nærmeste familie.

Rock i Haven var slået stort op med deltagelse af de ypperste danske kunstnere. Imidlertid betalte Casper Christensen aldrig depositum til hverken booker eller kommune.

“Han forsvandt i november, og vi kunne ikke få fat på ham. Vi fik så at vide, at hans mor var død. Så jeg tror, han hiver den historie frem til lejligheden”, siger en anden tidligere medarbejder.

Lige som sin kollega har hun aldrig fået løn. Hun har omkring 140.000 kroner til gode, og hun søger nu med hjælp fra sin fagforening at begære Casper Christensens firma Concertify konkurs.

Overbevisende

Umiddelbart kom Casper Christensen som sendt fra himlen på det lille callcenter i Trekronergade. Han kom ind fra gaden med en tilsyneladende guldrandet forretningsidé, og medarbejderne blev ansat på lukrative vilkår. Deres opgave var så at ringe til firmaer for at sælge VIP-billetter til koncerten i Byparken, og de blev lovet solide bonusser i form af store beløb og iPads for hvert salg. Og hvis der var en indledende skepsis, blev den snart overvundet.

“Stille og roligt vandt han vores tillid. Han smed om sig med penge, og fortalte om sit firma i Belgien. Han virkede overbevisende, og vi tænkte, at han var drømmescenariet for os alle sammen”, fortsætter medarbejderen.

Inden længe blev Casper Christensen imidlertid ukontaktbar.

“Min sidste kontakt med ham er den 2. januar. Jeg skriver til ham, at jeg stadig ikke havde fået min løn. Han skriver en sms om, at han ikke har noget med det at gøre”, fortæller medarbejderen.

Formuer tabt

En af mange der har brændt sig på Casper Christensens fatamorgana i Byparken – en koncert som blev annonceret vidt og bredt, men som han ikke havde kontrakt på, kunne finde sted – er Martin Hoe, der er direktør og køkkenchef i Food Factory. Udover at forestå en reception i Roskilde til 20.000 kroner, som han aldrig har fået betaling for, har han lagt mindst 350.000 kroner i depositum i projektet. Det samme har en anden restauratør, der ikke vil stå frem ved navn.

“Vi gjorde det i den bedste mening, men efterhånden begyndte det at lugte lidt. Vi skulle lægge en masse penge ud, og skulle så fakturere ham. Der er bare aldrig kommet noget tilbage igen”, fortæller Martin Hoe, der af samme grund har gjort alt, hvad han kan for at komme i kontakt med Casper Christensen.

“Vi har aldrig hørt noget tilbage fra ham. Ingenting”, siger restauratøren, der spår Casper Christensen en svær fremtid.

“Han er jo helt åndssvag at lægge sig ud med samtlige restauratører i hele Danmark. Han har brændt samtlige broer, og kan ikke vise sig nogen steder”, siger Martin Hoe, der har dokumentation for hele forløbet i form af kontrakter og fakturaer.

Bygget på klods

Casper Christensen havde hyret bureauet ScanDesign til at hjælpe med logo og design til koncerten i Byparken. Direktør Martin Palmqvist har et udestående på 60.000 kroner for arbejdet, som bureauet leverede i efteråret 2017 – penge han aldrig har set skyggen af.

“Der var ret hurtigt nogle alarmklokker, der begyndte at ringe. Det var tydeligt gennem lang tid, at der ikke var styr på tingene. Hele projektet er bygget på klods, og der er ingen, der har fået betaling”, siger han.

Lukket ned

Også i musikbranchen bliver der formentlig langt mellem snapsene, hvis Casper Christensen nogensinde forestiller sig at skulle arrangere koncerter igen. Til Rock i Haven var store navne som Dizzy Mizz Lizzy, Sort Sol og Medina blandt andre på programmet, og det er Henrik Seifert fra PDH Booking, der står for den del af arrangementet. Hans umiddelbare indtryk af Casper Christensen er positivt.

“Han virker meget tjekket og sympatisk. Han har ikke erfaringen, men han signalerer, at han er en meget god forretningsmand”, fortæller Henrik Seifert, der også råder Casper Christensen til at holde sin koncert uden for København, hvilket ellers var den indledende plan.

Der kommer hurtigt navn og logo på begivenheden, og alt forekommer at være i orden, hvorefter Henrik Seifert udfærdiger en kontrakt med betingelse om et depositum, der skal falde inden en vis dato.

“På datoen ringer jeg så og minder ham om det, og han siger, at pengene bliver overført. Men det blev de ikke. Der går så 2-3 uger, hvor jeg rykker ham et par gange om ugen. Han kom med en del forklaringer om overførsel fra udlandet. Pengene kom stadigvæk ikke. 3-4 gange skriver han konkret, at pengene er overført. Så der lyver han decideret. Det har jeg også på mail. Han er totalt fyldt med løgn”, siger bookeren, der efterfølgende undersøger mulighederne med FC Roskilde for at se, om koncerten kan reddes ad anden vej.

“Men det kunne ikke lade sig gøre. Det her er kørt i sænk, fordi Casper Christensen er en løgnhals. Han er helt umulig, og jeg kommer til at sørge for, at han bliver blacklistet i vores organisationer. Han bliver lukket ned”, siger Henrik Seifert.

Advokater ad libitum

Casper Christensen har tilsyneladende korte bekendtskaber med sine advokater, men nu har den seneste altså netop stævnet Paperboy for injurier mod koncertarrangøren. Hans tidligere advokat, Rasmus Nilsson-Børresen, havde Casper Christensen kun i otte dage.

“Jeg havde ét møde med ham, og han virkede faktisk meget sympatisk. I store træk lød hans planer om koncerten fornuftige. Jeg anmodede så om et salær og måtte rykke flere gange, men jeg fik aldrig noget. Da jeg samtidig fik henvendelser fra alle mulige om krav på udeståender, så afsluttede jeg samarbejdet”, fortæller han.

Dømt

De fremtidige sagsanlæg mod Casper Christensen står formentlig i kø. Men faktisk har han allerede mindst et eksisterende sagsanlæg, han skal forholde sig til. En kampagne for Rynkeby med hans nu konkursramte firma WeMakeYou udviklede sig i sommeren 2016 til en sand katastrofe, hvor Rynkeby Foods blev udsat for en shitstorm, og hvor både Rynkeby og Casper Christensens firma mistede anselige summer. Rynkeby sagsøgte efterfølgende Casper Christensen, og her halvandet år efter er sagen netop afsluttet.

“Jeg kan ikke oplyse det eksakte beløb – men det er stort. Der er netop afsagt en dom, som bliver offentliggjort til foråret. Det har taget lang tid, fordi Casper Christensen er udeblevet fra alle retsmøderne”, fortæller marketingdirektør Jørn Falk, der godt vil afsløre, at dommen er faldet ud til Rynkebys fordel.

Deltag i debatten
Del.