Børns Vilkår om fup-festival: “Vi har aldrig skrevet under på noget”

0

Ikke-eksisterende præmier til over 300.000 kroner er blevet udloddet i sponsorers navn. Men disse siger, at de aldrig har haft en aftale med arrangøren bag koncerten Rock i Haven, der skulle have været realiseret i Byparken lørdag den 19. maj.

Af Obaida El-Itr & Malene Klysner Møller

Børns Vilkår, FC Roskilde og Tuborg var nogle af de sponsorer, som arrangøren Casper Nicolai Christensen havde indgået aftale med. Alle navne fremgik på arrangementets hjemmeside, som siden er blevet lukket ned. Alle sponsorer bekræfter, at de tilbage i november har haft kontakt med Casper Nicolai Christensen, og nogle har også haft indledende møder med koncertarrangøren.

En (ikke særlig) velgørende aftale
Fælles for sponsorerne er, at ingen af dem har skrevet kontrakt med Casper Christensen, før deres navn stod trykt på markedsføring for arrangementet.

Til møderne fremstod han som en overbevisende og forretningsorienteret mand.

“I starten var han meget på. Han havde egentlig meget gode idéer og intentioner, som passede til vores arbejde”, siger Ryan Hansen, Corporate Relations Manager hos Børns Vilkår.

Aflyste møde
“Vi skulle ikke fremgå som sponsorer som sådan. Han ønskede et velgørende element, så aftalen var, at vi skulle modtage 25 kroner pr. solgt billet, også fik han lov til at benytte vores logo”, forklarer Ryan Hansen.
Selvom der var løse aftaler omkring Børns Vilkårs rolle i rockfestivalen, lykkedes det imidlertid aldrig at få underskrevet en kontrakt.

“Vi udarbejdede en kontrakt og fremsendte den til ham. Planen var, at kontrakten skulle underskrives, så snart et møde var stablet på benene. Casper Christensen valgte at aflyse mødet, og forklarede at årsagen var et dødsfald”, fortæller Ryan Hansen.

Ingen kontakt
Begge parter mente, at det var vigtigt, at nogle af pengene skulle gå til et velgørende formål, og selvom der ikke var nogen investering eller økonomisk risiko i samarbejdet, har oplevelsen ikke været en succes.
”Det var ham, der aflyste alle møderne. Jeg prøvede at aftale en ny dato, men det gik heller ikke. Han kontaktede os ikke og fortalte, at arrangementet ville blive aflyst. Det læste jeg i medierne”, siger Ryan Hansen.

FC Roskilde vil ikke være med
FC Roskildes navn prydede både arrangementets hjemmeside og TV-reklamer, og klubben lagde pludselig, uden samtykke, navn til et sponsorat til Rock i Haven.

“Han har jo sat vores navn på det her arrangement, men vi har aldrig haft en aftale med ham”, siger bestyrelsesformand for FC Roskilde, Bo Tue Knudsen.

Selvom FC Roskilde ikke havde noget med arrangementet at gøre, kunne de i november pludselig se deres navn løbe over skærmen i en reklame for Rock i Haven, og det vakte nogen undren.

“Det eneste, som vi skulle bidrage med var frivillige medarbejdere. Jeg ville da ikke have noget problem med at give 100 billetter til arrangementet, men det har der altså aldrig været snak om”, siger Bo Knudsen, der tidligere har været i kontakt med Casper Christensen.

Fribilletter
På trods af, at der kun har været tale om frivillige medarbejdere, udloddede Casper Christensen, i reklamematerialet, 100 entrébilletter til en valgfri FC Roskilde hjemmekamp. Bo Knudsen tog herefter kontakt til Casper Christensen i november og bad ham fjerne FC Roskildes navn fra reklamen, men svaret måtte de vente længe på. Ligesom mange andre har måttet sande, er Casper Christensen en svær mand at få fat i.

“Nej ham der? Ham får du ikke lige kontakt med”, siger Bo Knudsen afslutningsvis.

På kant med loven
Udover at skylde en række samarbejdspartnere store beløb, kan Casper Christensen også skrive en forfalsket konkurrence på sit CV. Selv om det siden 2011 har været tilladt for virksomheder at bruge konkurrencer som et led i deres markedsføring, har Casper Christensen ikke overholdt de specifikke krav og betingelser, som sådan en konkurrence skal leve op til.

Fiktive præmier
På hjemmesiden www.rockihaven.dk blev der udloddet præmier til en værdi på over 300.000 kroner. Først og fremmest må man aldrig skrive, at forbrugeren vil vinde, hvis gaven ikke findes. Markedsføringsloven siger nemlig, at en handelspraksis ikke må indeholde urigtige oplysninger om produktets eksistens. Det vil sige, at det er ulovligt for virksomheden at skrive, at der vil blive offentliggjort en vinder med mindre præmierne findes, og altså allerede er indkøbt.

Marie Asmussen, som er fuldmægtig hos Forbrugerombudsmanden forklarer, hvordan en handelspraksis aldrig må være vildledende: “Det er ulovligt, hvis man udlodder en konkurrence, hvor man helt bevidst har valgt ikke at uddele præmierne”, siger hun.

Konkurrencen bryder derfor loven ved både at indeholde urigtige oplysninger samt være vildledende og udelade samt skjule væsentlige oplysninger.

Vi har været i kontakt med Casper Nicolai Christensen, og bedt ham fremsende dokumentation på en underskrevet aft ale med samarbejdspartnerne. Vi modtod en mail korrespondence fra slut oktober, men intet endegyldigt materiale om faste aft aler

Deltag i debatten
Del.