Tilbage til Baldersbrønde

0

Hvad sker der, når moderne kunstnere møder L. A. Rings Baldersbrønde, der i dag er omkranset af motorveje og industri? Ti kunstnere giver deres bud i Palæfløjen.

 Inden maleren L. A. Ring flyttede til Skt. Jørgensbjerg, tilbragte han sine mest produktive år fra 1902-1904 i landsbyen Baldersbrønde. Maleren fandt sine motiver i den typiske landsbys hverdagsliv, herunder husene, gadekæret og det stille liv blandt landsbyens beboere.

Mødet med Baldersbrønde

Baldersbrønde består endnu, men miljøet er unægtelig ændret en anelse, idet den lille landsby i dag er omkranset af færdselsårer og industri til alle sider. På den baggrund er det interessant at se, hvad ti forskellige kunstnere får ud af mødet med Baldersbrønde anno 2018. Hvilke motiver rummer byen for en nutidig kunstners blik? Og er det stadig muligt at finde skønheden i Baldersbrønde, der i dag er hjemsted for 180 virksomheder?

Oplagt benspænd

“Det er ikke oplagt at tage til Baldersbrønde – og netop derfor er det oplagt”, siger Allan Otte, der fik idéen til projektet, hvor benspændet altså er at finde den kunstneriske skønhed i landsbyen på Vestegnen, der i dag er omkranset af industri, og nærmest vokset sammen med Hedehusene.

De ti medvirkende malere sagde alle omgående ja til at deltage, og resultaterne af deres møder med Baldersbrønde har man ved selvsyn kunnet betragte i Palæfløjen siden i lørdags på udstillingen, der fortsætter indtil den 13. maj. De ti kunstnere bringer vidt forskellige indtryk fra Baldersbrønde til Palæfløjen – fra Allan Ottes skarpe, fotografiske maleri fra en klar novemberdag i industrikvarteret til Mie Mørkebergs fabulerende værk, hvor gadekær, stork og stråtækte tagrygge møder motorvejsskilte og tankstation.

Kunsten i det kedelige

“Det var en sjov oplevelse at tage til Baldersbrønde. Man kan ikke rigtigt gå tur. Man går ligesom rundt om gadekæret og er lidt fanget. Det er ret fascinerende”, fortæller Mie Mørkeberg, der lige som sin kollega fotograferer sine motiver for derefter at male dem hjemme i atelieret.

“Det var en vigtig modstand og teknisk udfordring i dette projekt at tage et sted, der umiddelbart er almindeligt og kedeligt og så forsøge at hæve det rent kunstnerisk”, supplerer Allan Otte.

Deltag i debatten
Del.