Malermester Goldbach er bidt af biler

0

Frans Goldbach har en svaghed for engelske veteran-klassikkere som Austin Healey og Aston Martin. Passionen trækker tråde til virksomhedsejerens ungdom på Roskilde Ring og udmønter sig i dag i en trang til at køre Europa tyndt med ligesindede entusiaster.

Spændende. Ordet indgår jævnligt i Frans Goldbachs talestrøm, når han skal forklare sin passion for engelske veteranbiler. Det er en lidenskab. En lidenskab der mere specifikt er rettet mod fem sportsvogne af mærkerne Austin Healey, Rolls Royce og Aston Martin, som han torsdag middag har indvilget i at vise frem for Paperboy et sted i Roskilde.

”Jeg har købt dem af kærlighed. Det er fint nok, hvis de giver et afkast på et tidspunkt, men lige nu nænner jeg ikke at skille mig af med mine små stykker legetøj”, siger 69-årige Frans Goldbach, der er 4. generation i Malerfirmaet Goldbach, som hans oldefar grundlagde tilbage i 1888.

Frans Goldbach gemmer på lidt af en guldgrube. I løbet af de sidste 20 år har den 69-årige malermester samlet to Austin Healey’er, to Rolls Royce og en Aston Martin DB6.

Fra 2CV til MG
Helt så langt tilbage skal vi naturligt nok ikke for at finde roden den til nuværende malermesters passion. 1960’erne blev årtiet, hvor Frans Goldbach købte sin første britiske sportsvogn.

”Min første bil var en 2CV, men jeg havde en drøm om at køre åbent, og da jeg så andre i Roskilde køre rundt i en MG MGB, var jeg simpelthen nødt til at eje sådan en”, fortæller Frans Goldbach, der med egne ord svingede penslen ”morgen, middag og aften” for at kunne betale af på det lån, han var nødt til at tage i banken, efter hans far, Fritz Goldbach, havde afvist at hjælpe med betalingen.

Det ikoniske logo sidder på en Rolls Royce Corniche fra 1972.

Familieforetagendets daværende ejer havde i samme periode opgaver på den legendariske lokale racerbane Roskilde Ring, hvilket betød at sønnike blev eksponeret til blandt andet til Austin Healey, der dengang indtog en fremskudt position blandt verdens hurtigste. Der skulle dog gå omkring 30 år, før Frans Goldbach selv kunne kalde sig den stolte ejer af en af Austin Healey Marc 1 fra 1960. Sidenhen har hobbyen til gengæld lagt beslag på hovedparten af fritiden.

”Muligheden kom i 1998, og så tog det fart. Jeg meldte mig ind i den danske Austin Healey klub og seks måneder senere, blev vi inviteret ned og køre på Le Man lige inden 24-timers-løbet startede. Jeg kørte derned sammen med en anden dansker, uden at vide om bilen kunne holde. Det kunne den, og vi havde nogle fantastiske dage”, fortæller han.

Den ligner til forveksling James Bonds Aston Martin. Frans Golbachs er dog en DB6 fra 1970.

Aktier blev til Aston
Der gik kun et par år, før Frans Goldbach havde udset sig sin næste bil. Denne gang en noget mere overdådig model, der traditionelt set har været forbeholdt de kendte og kongelige.

”Det er kronet på værket. Tænkte det der med en Rolls (Royce red.), dem er der ikke så mange af i Danmark, så det kunne være spændende. Så jeg endte med at tage til England og købe en. Det er helt anden kategori end Healeyen, men den har også givet mig mange oplevelser”, fortæller Frans Goldbach om sin Rolls Royce Silvercloud lll fra 1963, før han tilføjer, at han i dag er formand for den danske Rolls Royce og Bentley klub.

Således tager interiøret sig ud i en Aston Martin DB6.

Kort efter fulgte endnu en tilføjelse til bilparken i skikkelse af endnu en Austin Healey, denne gang en årgang 1955 med Le Man-historik på cv’et, før Frans Goldbach i midten af 00’erne vendte interessen mod et nyt bilmærke, der for længst er blevet udødeliggjort af forfatteren Ian Flemmings britiske agent med licens til at dræbe.

”Aston Martin kunne jo også været meget spændende, og jeg fandt en, der var til at betale, så jeg tænkte, hvis jeg nu sælger nogle af aktierne i Roskilde Bank, så kunne man jo leve lidt af sin drøm ud”, fortæller Frans Goldbach, der set i bakspejlet er alt andet end ked af beslutningen den dag i dag.

Unikke oplevelser
Efter den lyseblå Aston Martin DB6 (1970) købte Frans Goldbach endnu en Rolls Royce, hvilket bragte samlingen op på de nuværende fem veteranklassikere, som han med jævne mellemrum kører Danmark og Europa tyndt i med ligesindede. Det vidner de utallige køreplader om i garagen, hvor en ny efter planen skal op at hænge senere på året, når Austin Healeys verdenstræf i Alsace er tilvejebragt.

”Vi samles, hygger os og snakker selvfølgelig biler. Der er altid mange gengangere, og det er sjovt at mødes et sted, hvor du kommer ud og får en oplevelse på en racerbane eller i den smukke natur. At være medlem af sådan en klub åbner døre til steder, du aldrig har været før”, lyder Frans Goldbachs forklaring på, hvorfor medlemskab af de respektive bilmærkers veteranklubber er selve essensen i hans interesse.

Den passionerede malermester går derfor heller med skyggen af planer om at skrotte hobbyens fem omdrejningspunkter, der, når man hører ejermanden fortælle, nærmest lyder som om har indfundet sig af egen fri vilje.

”Jeg har altid sagt, jeg startede med at samle på frimærker, og så blev de lidt større.”

Deltag i debatten
Del.