“Jeg plejer at få spegepølse, men…”

0

I sidste uge var Roskilde Kommunes skoleklasser inviteret til madpakkeværksted. Målet var at gøre skolemaden mere sund, varieret og mættende. Det virkede på Jesper fra 6. B på Tjørnegårdskolen.

Hvordan ser danske skolebørns madpakker ud? Helt overordnet er der for meget kød og for lidt grøntsager, fisk og groft brød.

Derfor afholdt Roskilde Kommune ’Skolemadens uge’ i sidste uge, hvor elever blandt andet kunne prøve kræfter med at komponere en mere varieret madpakke.

“Jeg plejer at få spegepølse med”, forklarer Jesper Gøhler Andersen fra 6. B på Tjørnegårdskolen og smager forsigtigt på en hjemmerørt tunsalat, og afbryder sig selv:

“Det smager jo godt!” siger han dybt overrasket og tilføjer, at han ikke plejer at kunne lide fisk.

Værksted med benspænd

Den slags erkendelser er der flere af ved de fem madborde på ZBC, hvor elever fra ernæringsassistentsuddannelsen har disket op med alt fra klassikere som leverpostej og nye bud som grovboller med revet æble og kanel. Det hele er opdelt efter Fødevarestyrelsens ’madpakkens fem fingre’ med groft brød og bælgfrugter, fisk, grøntsager, kød og frugt, og som benspænd må skoleeleverne vælge én slags kød – og skal vælge noget fra de andre borde.

“Hvad er det?” spørger en elev og peger på små kegleformede, buketter af romanesco.

Overraskelsen er stor, da han finder ud af, at “det smager af blomkål”, og at det er lækkert at dyppe i hummus. En anden har kastet sin kærlighed på avocado, som hun slet ikke kendte.

“Det er netop målet med madpakkeværkstedet”, siger formand for Skole- og Børneudvalget i Roskilde Kommune Claus Larsen.


Så lækker og varieret kan en madpakke fx tage sig ud efter inspiration på madpakkeværkstedet.

“De skal meget gerne vide, hvordan man sammensætter en ordentlig madpakke og få udvidet smagshorisonten lidt, så madpakken er spændende hver dag. Det handler dybest set om, at de får brændstof nok – og nok af det rigtige brændstof – til at klare skoledagen”, siger han.

I alles interesse

Op mod 75 procent af skolebørnene bliver nemlig sultne i løbet af skoledagen, viser flere undersøgelser.

Formålet med madpakkeværkstedet er at udfordre elevernes smagshorisont, samt at bidrage til, at de får brændstof nok i løbet af skoledagen.

“Når forskningen samtidigt slår fast, at det kniber med koncentrationen, indlæringsevnen og roen i klassen, når eleverne er sultne, så er ordentlige madpakker i alles interesse”, påpeger direktør i Madkulturen Judith Kyst, der arbejder bredt for ’Bedre mad til alle’, og som står bag ’Skolemadens uge’ sammen med Roskilde Kommune.

Jesper Gøhler Andersen fra 6. B på Tjørnegårdskolen har netop sat sig til bords med kammeraterne og sætter tænderne i en grovbolle med pesto, salat, tomat og en skive stegt oksefilet.

“Jeg elsker pesto. Men det var altså tunsalaten, der var sjovest i dag”, siger han.

Deltag i debatten
Del.