Forkerte følelser udstilles i gymnasie-poesi

0

3.g’erne på Roskilde Gymnasium har med digteren Mette Moestrups hjælp sat ord på ubehagelige sindstilstande som vrede, jalousi og skam.

På få minutter spreder en syrlig duft sig i Sciencebygningen på Roskilde Gymnasium, hvor tre 3.g klasser er i fuld med en fællestime under ledelse af forfatteren Mette Moestrup, der i de seneste 15 år har markeret sig med digtsamlinger som ’Golden Delicious’ og ’Dø, løgn, dø’.

Det er torsdag middag og gymnasieeleverne er i fuld gang med at skrælle 80 grapefrugter, som de kort tid forinden har tegnet og skrevet på. Øvelsen er designet til at stimulere sanserne og skal på den måde levere inspirationen til lyrikken, som eleverne kort efter tager fat på at digte i deres respektive grupper.

Den er samtidig et af programpunkterne i det to dage lange huskunstnertræf, der under overskriften ’Forkerte Følelser’, skal få 3.g’erne til at forholde sig til livets bitre sindsstemninger i en poetisk kontekst.

”Det handler om få de unge til at arbejde med følelser som skam, jalousi og ulykkelig kærlighed, som traditionelt set opfattes som negative”, forklarer Mette Moestrup, der tidligere har undervist på Forfatterskolen.

Forfatter Mette Moestrup står blandt andet bag digtsamlingerne ’Golden Delicious’ og ’Dø, løgn, dø’.

Legende tilgang
I forbindelse med besøget på ’Amtet’ anvender den danske digter dog en mindre formaliseret og mere legende tilgang til sit stof.

”Jeg har blandt andet brugt videoen som medie, så det er ikke bare er mig, der står og læser op af en bog. Det er en tværæstetisk tilgang, de unge stifter bekendtskab med, og jeg synes de er meget opvakte”, lyder roserne fra tovholderen.

De deltagere, Paperboy taler med undervejs i udfordringen, er da også umiddelbart positive.

”I starten tænkte jeg, at det med grapefrugten var lidt underligt. Men Mette (Moestrup red.) får dig til at bruge dine sanser. Du får tingene i hænderne og oplever det visuelt, i stedet for at det hele bare handler om at skrive og læse”, fortæller Emilie Staal fra 3.s, inden der igen skal digtes løs i grupperne.

I fredags præsenterede de tre 3.g-klasser, der har deltaget i projektet Forbudte Følelser på Roskilde Gymnasium et fælles værk ved en fernisering i Sciencebygningen. Slutproduktet består af en række korte poesitekster, der bindes sammen af det overordnede tema.

 

Øje for poesien
Hun og en af klassekammeraten har begge fået et nyt syn på poesiens verden i forbindelse med den litterære workshop.

”I starten virkede genren meget gammeldags, men jeg synes mine øjne er blevet åbnet for alternative former for poesi. Det behøver ikke være en gammel mand, der sidder og skriver om kærlighed. Det kan være en rød sok, du forbinder med vrede, eller en grapefrugt, der bliver et billede på noget surt – det er meget spændende”, forklarer Freja Damborg Eichstedlund Ibsen.

Gymnasieleverne fra Roskilde Gymnasium har brugt en del af tiden på at præsentere deres tekster på forskellige kreative måder.

De to piger har blandt arbejdet med vrede, tristhed, jalousi og hovmod, og hvad der på forhånd godt kunne have virket som en grænseoverskridende opgave har vist sig som en positiv oplevelse.

”Man kan godt komme til at sidde og tænke for meget over, hvad de andre synes om det, man har skrevet, men der har det hjulpet, at vi har arbejdet sammen i grupper, og eksempelvis ikke skulle stå og fremlægge i et stort forum”, forklarer Emilie Staal.

Deltag i debatten
Del.