Forelsket i jordkloden

0

Claus Steensbech spilder ikke tiden under sin 14 måneder lange orlov. Han er for nylig hjemvendt fra et otte måneder langt eventyr i Japan og Sydkorea – til fods, på løbehjul og foldecykel. Næste udfordring bliver nu New Zealand og Australien i selskab med en såkaldt monowalker.

Han var inspirationskilden til Michael Bertelsens programserie på DR1 fra munkeruten på den japanske ø Shikoku. Men hvor Michael Bertelsen gik udvalgte strækninger med et produktionshold på 10-12 mand i ryggen, havde Claus Steensbech længe forinden tilbagelagt hele den 1200 kilometer lange rute øen rundt på egen hånd. Det var i sommeren 2016, og det tog i alt 44 dage til fods og på løbehjul.

Til fods og på hjul
Nu er Claus Steensbech vendt hjem fra et otte måneder langt eventyr i både Japan og Sydkorea, hvor han både har transporteret sig til fods, på løbehjul og på foldecykel. Han startede med den koreanske camino Jeju Olle på 425 kilometer, og løb herefter fra Busan til Seoul på løbehjul, hvorefter han anskaffede sig en foldecykel på øen Okinawa i Japan og tilbagelagde i alt 6.700 kilometer med fuld oppakning på den lile cykel gennem begge lande.

Her er Claus Steensbech nået til øen Honshu i Japan kort før han skal krydse de Japanske Alper.

”Jeg troede, Korea ville være lidt det samme som Japan – men det var det overhovedet ikke. Koreanerne tænker meget europæisk, og der var ikke alle de underforståede regler som i Japan. Japan lærer man simpelthen ikke at forstå”, fortæller han.

Samtidig er koreanerne ifølge eventyreren meget sydeuropæiske i deres adfærd.

”Lidt kort kan man sige, at de støjer som italienere, mens japanerne er tilbageholdne som finner”, siger han.

Claus Steensbech har byttet vandrestøvlerne ud med et løbehjul, og turen går nu de 633 kilometer fra Busan til Seoul af de velholdte supercykelstier. Tilmed er der udlagt pagoder hver 3. kilometer, hvor man kan slå sit telt op.

Orker ikke tosser
Efter tilbagevendende at have rejst verden rundt siden han som 21-årig tog den første større tur i dobbeltdækkerbus gennem Afrika, tillader den 52-årige eventyrer sig i dag at stille visse krav til de lande, han vælger at tage på opdagelse i.

”Jeg valgte både Nordkorea og USA fra, for jeg orker ikke tosser. Og så var det også vigtigt for mig at rejse i lande, hvor man møder befolkningen i økonomisk øjenhøjde – hvor man ikke er den rige, hvide mand blandt fattige. Jeg ville også helst være fri for tiggere og åbenlys prostitution”, fortæller han.

laus Steenbech købte sin 6 gears Brompton M6R på Okinawa i Japan. ”Da cykelhandleren havde hørt mine rejseplaner, sagde han: ”Der er aldrig nogen, der har prøvet, så det er sikkert muligt. Det var ren en Pippi Langstrømpe! Den viste sig dog perfekt til formålet, og det er den nemmeste touringcykel, jeg har kørt på”, fortæller han. Cyklen vejede 35 kilo med opbakning, og den holdt til de i alt 6.700 kilometer gennem Japan og Sydkorea.

Ingen kriminalitet
Og således faldt valget altså denne gang på Japan og Sydkorea, hvor det til gengæld var vanskeligt at føre egentlige samtaler med de utallige bekendtskaber, han gjorde på sin vej. Generelt er det meget få i både Japan og Korea, der mestrer et tilnærmelsesvist forståeligt engelsk. Med i pakken følger til gengæld en ekstremt veludviklet infrastruktur og det totale fravær af kriminalitet.

”Der er virkelig ingen kriminalitet overhovedet. Jeg vænnede mig hurtigt til at stille cyklen med al min oppakning ulåst, når jeg skulle i supermarkedet. På samme måde efterlader mange både pung og mobil på bordet, når de går på toilettet på en restaurant”, fortæller Claus Steensbech.

I Sydkorea er der udlagt 2.000 kilometer ren cykelvej, der generelt følger floder, kyster og nedlagte jernbaner. Her campererer Claus Steensbech ved floden Nakdonggang.

Natmad i parken
Samtidig mødte han en overraskende imødekommenhed over alt, og Claus Steensbech oplevede jævnligt, at fremmede kom med gaver til ham – ofte flere gange om dagen. Andre gange ville fremmede bare gøre den eksotiske eventyrer selskab, som fx da en kvinde, som han havde konverseret med efter at have slået teltet op i en park, senere vendte tilbage med hele familien.

”De kom med mad og kaffe, og så sad vi og holdt picnic foran mit telt midt om natten”, griner Claus Steensbech, hvis rejseform synes at være et godt match til de to asiatiske lande.

”Jeg har valgt ikke at være bange for noget som helst. Konceptet har været tillid, og jeg afskrev mig angsten”, siger han.

Elbiler og vild natur
Den overvældende hensynsfuldhed mødte Claus Steensbech også i trafikken, hvor han aldrig mødte vejvrede, men udelukkende bilister, der af rent hensyn nærmest var bange for at overhale ham. Men netop bilerne kom ofte bag på ham i begyndelsen, da Sydkorea er langt fremme i udbredelsen af elbiler.

”Der er simpelthen elbiler overalt, og jeg skulle virkelig vænne mig til stilheden i trafikken. Omvendt var det nærmest chokerende at vende hjem og konstatere, hvor meget biler larmer i Danmark”, siger han.

En anden stor aha-oplevelse var koreanernes byplanlægning. Sydkorea er bare er 2,5 gange Danmarks størrelse, men har ni gange så mange indbyggere. Alligevel var der masser af vild natur med 2.000 kilometer smukt anlagte cykelstier igennem.

”Hemmeligheden er, at de bygger enormt koncentreret og i højden. Til gengæld slutter byerne lige pludselig – og så har du masser af natur lige udenfor”, fortæller Claus Steensbech.

Down Under med Monowalker
Natur får eventyreren uden tvivl mindst lige så meget af på sin kommende tur til New Zealand og Australien – en rejse der også kommer til at foregå i eget selskab. Claus Steensbech rejste i sine unge dage med venner, men han foretrækker den totale fleksibilitet og frihed ved at være sin helt egen herre under himlen.

”Det hele er op til mig – og jeg skal ikke vente på nogen”, griner den evigglade eventyrer, som allerede drager mod et halvt års nye enmandsopdagelser i New Zealand og Australien den 17. januar. Denne gang er løbehjul og foldecykel skiftet ud med en såkaldt Monowalker Fatmate i letmetal, som man trækker efter sig. På denne måde bærer man selv kun 30 procent af den samlede vægt.

Næste eventyr er lige om hjørnet. Denne gang medbringer Claus Steensbech sin nyerhvervede Monowalker Fatmate, der bærer hovedparten af vægten fra bagagen. Over seks måneder kommer han til at trække Monowalkeren gennem store dele af New Zealand og Australien.

”Jeg skal have et nyt bespænd hver gang – for hver gang jeg skifter udstyr, starter jeg jo helt forfra”, siger eventyreren, der også opererer med klare mål for sine langture.

”Jeg har det bedst, når jeg har en mission. På den næste tur skal jeg følge så mange af de sceniske Grand Rides i New Zealand som muligt. Her kommer du virkelig igennem ’Ringenes Herre’-land. I Australien skal jeg gennemføre det over 1000 kilometer lange Bibbulmun Trail fra Perth til Albany”, fastslår den rastløse eventyrer, som ser frem til seks måneder i teltet under den blå himmel.

”Jeg har fået et kærlighedsforhold til jordkloden, og jeg føler mig så tilpas i naturen. Det er en helt ny fornemmelse, fordi jeg har været så meget udendørs”, siger han.

Deltag i debatten
Del.