”Det er første gang, jeg bager boller”

0

I disse dage modtager alle SFO’er i Roskilde Kommune en ’madkasse’ med opskrifter, som skal inspirere til bedre mellemmåltider. På Baunehøjskolen kastede fire børn fra 1. b sig over grovboller med græskarsmør.

”Skal jeg sige dig noget?”

Johan fra 1. b og klassekammeraten Gustav i gang med at skære dejen til de langtidshævede grovboller ud.

”Det er første gang, jeg bager boller”.

Gustav har heller ikke har prøvet det før, men det går fint, og hurtigt får drengene assistance fra Maya, der ”i hvert fald har bagt pandekager” og Emma, der ”har bagt masser af gange til min fødselsdag”.

Vi er på SFO’en på Baunehøjskolen i Jyllinge. Her går der 250 børn, og det er én af Roskilde Kommunes 18 SFO’er, der netop har modtaget en ’madkasse’ med specialudviklet opskriftssamling og bagekit fra kommunen og Madkulturen i et forsøg på at inspirere til sunde og varierede mellemmåltider.

Uden mad går det ikke
”Det er vigtigt, at børnene får lidt at spise her. Ellers får de ikke noget imellem frokosten kl. 11:30 og 16:30, hvor de bliver hentet, og det går sjældent godt”, forklarer Rikke Markussen, der er pædagogmedhjælper på SFO Baunehøj, som har slået dejen til bollerne sammen dagen i forvejen.

Mellemmåltidet i SFO’en falder imellem flere stole. Nogle steder er det forældrenes ansvar, andre steder står den på hurtige løsninger som nudler, koldskål eller kage. På SFO’en på Baunehøjskolen har børnene tidligere fået frugt og knækbrød.

”Men det blev lidt ensidigt og ikke særligt mættende”, siger Rikke Markussen, der er glad for den nye guide, der inkluderer 25 opskrifter på mellemmåltider, der er nemme at lave og som åbner op for, at en håndfuld unger kan gå med i køkkenet.

Hun regner med at lave guiden om til fire madplaner, der så kan rulle hen over skoleåret. I Roskilde Kommune håber man på, at initiativet bliver taget vel imod i alle 18 SFO’er.

”Det er vigtigt, at børnene får et sundt mellemmåltid, så de har energi til hele dagen. Det er det muliges kunst, og jeg anerkender, at det indimellem kan være svært at få penge og tid til det. Derfor håber jeg, at vores nye guide vil blive taget vel imod af lederne, pædagogerne og børnene i SFO’erne”, siger Jette Henning, formand for Skole- og Børneudvalget.

Vend kniven
På Baunehøjskolen har Emma, Maya, Gustav og Johan fået de første plader grovboller i ovnen. Nu skal der laves græskarsmør – en puré på kogte hokkaido, hvidløg, lidt ymer og salt og peber. Det har børnene ikke smagt før, men de kaster sig hovedkulds over udskæringen af de orange græskar.

”De smager af gulerod”, udbryder Gustav. ”Ej, det synes jeg i hvert fald ikke”, siger Maya, der forgæves forsøger at skære den i stykker med bagsiden af urtekniven.

”Vend kniven om”, hjælper køkkenassistent Rikke Markussen, og straks går udskæringen lidt nemmere.
”Man får bare nogle andre snakke med dem, når vi er i køkkenet, end du får ude på legepladsen”, siger hun.

De første plader boller er færdige. Gustav og Johan jubler over én af deres boller, der er blevet dobbelt så stor som dem på pigernes plade.

Rikke Markussen er mere glad for, at de alle sammen godt kan lide græskarpureen, der er en del af opskriftssamlingen.

”Den er ny for mig, og tror jeg heller ikke, nogen af børnene har smagt før”, siger hun.
Hvordan smager bollerne?
”De er varme!”, lyder det fra Gustav. ”Ej, de er da mega gode”, retter Emma.

Deltag i debatten
Del.