Handelsskoleelever vil befri tømmermændsramte for indkøb

0

Tre unge fra Roskilde Handelsskole er netop sprunget ud som iværksættere. Idéen er at tilbyde udbringning af alt fra McDonald’s-mad til chips fra supermarkedet til de ramte efter byturen.

Hovedet dunker, kroppen værker, og kvalmen er ikke til at tage fejl af. At blive liggende i fosterstilling synes at være det eneste, du kan foretage dig. Men samtidig skriger sanseapparatet på cola, chips og Big Macs.

De fleste kender eftervirkningerne fra en våd bytur, der kan være alt fra irriterende til direkte ubehagelige. Men nu vil tre elever fra Roskilde Handelsskole forsøge at mindske ubehaget dagen derpå, og derfor har de for få uger siden startet Roskilde Tømmermandshjælp. En udbringningsservice, der giver ’ramte’ roskildensere mulighed for at slippe for turen til McDonald’s, supermarkedet eller hvor man ellers kunne tænke sig at få genopfyldt sukker- og saltdepoterne.

“Vi er selv i den alder, hvor man går i byen i weekenden. I den forbindelse savnede vi en mulighed for at få leveret mad og drikke, og så tænkte vi, at det må der være andre, der også gør”, fortæller 18-årige Mathias Gammelgaard, 2. års iværksætteristuderende på Roskilde Handelsskole, der sammen med klassekammeraterne Simon Ellehøj og Asger Havndrup står bag Roskilde Tømmermændshjælp.

Cykler Roskilde tyndt
Idéen bag online-tjenesten er simpel. Mellem kl. 10-14 lørdag og søndag er det muligt at afgive en bestilling på fornødenheder som cola, slik og fastfood, eller hvad man lige har brug for efter byturen på Roskilde Tømmermændshjælps Facebookside, hvorefter man modtager et tilbud på leveringen, som skal accepteres, inden varerne bliver bragt ud til kunden på cykel, hvor betalingen samtidig klares.

“Prisen afhænger både af ordrens størrelse og distancen, for der er stor forskel på at cykle med en pose chips og en cola eller McDonald’s-mad for 200 kr. Men typisk tager vi mellem 40-50 kr.”, forklarer 17-årige Asger Havndrup.

Det er de tre iværksættere selv, der sætter sig i sadlen hver lørdag og søndag. Gennem de sidste fire weekender har de således på skift kørt Roskilde tyndt for at efterkomme kundernes behov, mens de samtidig har erfaret, at en rask cykeltur kan være en udmærket kur mod tømmermænd.

“Hvis vi selv skal i byen, går vi bare hjem en time tidligere, end vi ellers ville have gjort, og så er det jo heller ikke, fordi man ikke kan overleve en cykeltur. Det hjælper faktisk lidt at komme ud og få noget frisk luft”, forklarer Simon Ellehøj.

“Vores bønner er hørt”
Og tilbagemeldingerne på den nystartede virksomheds Facebookside, der allerede har rundet 500 likes, er foreløbigt positive. “Vores bønner er blevet hørt”, og “Nu er der en grund til at flytte tilbage til Roskilde”, lyder nogle af kommentarerne.

På spørgsmålet om de positive udmeldinger fra kunderne samtidig har kastet ekstra lommepenge af sig, svarer de tre indehavere nej. Al indtjening er blevet geninvesteret i firmaet. Men det er heller ikke tanken, at Roskilde Tømmermændshjælp skal være et Facebook-foretagende for altid.

“På sigt er vores mål at udvikle en app, hvor vi formidler kontakten mellem dem, der gerne vil tjene nogle penge på udbringning, og dem, der gerne vil betale for at få bragt ud. I øjeblikket tester vi, om behovet er der, og indtil videre har det givet positive resultater”, siger Mathias Gammelgaard.

Deltag i debatten
Del.