Roskilde-virksomhed skal levere online simuleringsspil til forskningsprojekt

0

Edtech virksomheden Actee fra Roskilde, der er en online platform til simuleringsspil for forandringsledelse, er valgt til at levere data til nyt forskningsprojekt (SIW) om nye udviklinger på arbejdsmarkedet. 

Det danske arbejdsmarked er under forandring som en konsekvens af globaliseringen, den teknologiske udvikling og den såkaldte fjerde industrielle revolution. Den udvikling vil ifølge Actees adm. direktør Leif Sørensen i fremtiden udvide markedet for simuleringsspil eksplosivt.

“Den generelle gamificering og datadrevne tilgang til ledelsesudvikling og forandringsprocesser i virksomhederne er i kraftig vækst i forbindelse med bl.a. den digitale transformation. Men på fremtidens arbejdsmarked vinder nye organiseringsformer frem med bl.a. færre fastansatte og flere løst tilknyttede medarbejdere. Derfor stiger behovet for simuleringsspil, der skaber handlingsorienteret viden, som hjælper os til at håndtere de nye brydninger og vilkår”3, siger Leif Sørensen.


Nyt datadrevet forretningsben
Med 40.000 aktive brugere i 22 lande er Actee den førende online platform i Europa inden for simuleringsspil til ledelsesudvikling og forandringsprocesser. Førende virksomheder som bl.a. Danske Bank, Vestas, COWI m.fl. benytter Actees simuleringsplatform.

“I takt med eskaleringen af det nye og fremtidige arbejdsmarked, hvor vi vil se en markant udvikling af nye organiserings- og virksomhedsformer, så åbner der sig et helt nyt forretningsben for os, som oven i købet er født datadrevet, og det er med til at genere tocifrede vækstrater for Actee de kommende år”, forudser Leif Sørensen.

 Actee, der bl.a. har e-conomic stifter Jacob Wandt i ejerkredsen, forventer i 2018 at omsætte for ca. syv millioner kr., men allerede i 2019 forventer Leif Sørensen at fordoble med en omsætning på 14 millioner kr.


Online simuleringsspil vigtig kilde til data
Hos de to forskere på RUC, Susanne Ekman og Katia Dupret, der er i spidsen for det nye forskningsprojekt Socially Innovative knowledge Work (SIW), der er støttet af Innovationsfonden, ser man simuleringsspil som en vigtig kilde til bl.a. at levere data og til at klæde ledere og medarbejdere på.

 “Vi ser især på arbejdsintensivering, øget jobusikkerhed og øget ulighed. Vi mener, at vidensarbejdspladser fremover får brug for nye måder at tackle dette på. Simuleringsspil kan hjælpe med dels at skabe data om, hvordan disse ting forløber og dels hjælpe ledere og medarbejdere med at finde måder at tackle nogle af de daglige, nye dilemmaer som opstår”, forklarer de.

I SIW-forskningssamarbejdet skal der udvikles et simuleringsspil, der har mulighed for at kigge ind i fremtidens arbejdsliv. Det bygger på dilemmaer, man skal tage stilling til, og om det er liv man som medarbejder og leder har lyst til.

De online spil der udvikles i samarbejdet giver også virksomhederne mulighed for at finde ud af, hvad de skal være opmærksomme på i forhold til f.eks. kulturen i virksomheden ved at have flere løst ansatte tilknyttet. Der bliver nemlig benhård konkurrence om at fastholde og tiltrække de dygtigste, eksterne videns-konsulenter.

Derudover er et formål med SIW-projektet også at bruge simuleringsspillene til at understøtte eksperimentelle interventioner hos case-virksomheder med henblik på at udvikle alternative organiserings- eller ansættelsesformer, der aktivt forholder sig til problemerne omkring overbelastning, udbytning og opløsning af fællesskaber.

Deltag i debatten
Del.