Drømmen om den perfekte burger

0

Den indledende drøm var at åbne en burger-restaurant i København. I dag har ejerne af Halifax-kæden 300 medarbejdere og en ny filial på vej i Skomagergade i Roskilde.

Forretningsidéen ville næppe have fremkaldt stående ovationer i Løvens Hule, men det var tilsyneladende alligevel en fremragende idé, som Ulrich Dehler og Peter Ahn fik i 2007. Den gik i al sin enkelhed ud på at åbne en burger-restaurant. Heller ikke dengang var burgere svære at finde – men enten var det som fastfood med de indlysende kompromisser, der ligger i dén valgmulighed, eller også var det de typiske café-burgere, som bagmændene til Halifax-kæden så en hel del muligheder for at optimere.

Rum for forbedring

“Vi bestilte gerne burgere, når vi var ude at spise, men alt for ofte var vi utilfredse med både produktet og servicen. Udvalget af burgere var begrænset, og de var altid pakket ind i en foccaciabolle, som man skar sig i ganen af. Samtidig havde der indsneget sig en tendens til, at man selv skulle rejse sig for at bestille – og selv hente sine drikkevarer”, fortæller Ulrich Dehler, der sammen med makkeren besluttede sig for at gå i en anden retning.

Røven i sædet

“Vi ville skabe et sted, vi selv havde lyst til at komme. Der var heldigvis andre, der savnede en god burger lavet fra bunden, og hvor du kun skal rejse dig, hvis du skal på toilettet. Bare fordi det er en burger, kan den godt blive serveret med kærlighed”, siger Ulrich Dehler, der sammen med Peter Ahn åbnede den første Halifax i Frederiksborggade i København i 2007.

Konstant vokseværk

Et halvt år efter fulgte endnu en restaurant i Larsbjørnsstræde, og snart fulgte flere restauranter rundt om i København og siden i både Lyngby, Hillerød og Køge. Og i løbet af sommeren åbner altså Halifax nummer 11 i det hedengangne Jensens Bøfhus i Skomagergade. Burger-restauranten, der startede som en enlig svale i det indre København, har for længst udviklet sig til en kæde med omkring 300 ansatte og ti unikke burgervarianter på menukortet. Det er et scenarie, som de to burger-bagmænd slet ikke havde set udfolde sig, da de i sin tid blev suget ud i erhvervslivet som færdiguddannede cand.merc’ere fra CBS.

Skrivebordet må vente

“Vi skulle have slips og jakke på og ud at være ansvarlige i et corporate miljø”, fortæller Ulrich Dehler, der fik job hos reklamebureauet Kunde og Co, mens Peter Ahn blev ansat i Danske Bank.

Karrieren som lønmodtager blev dog kort for dem begge. Ulrich Dehler sagde op efter tre måneder, og makkeren holdt et halvt år.

“Vi kiggede på hinanden og blev enige om, at vi altid kunne havne bag et skrivebord. Men først skulle vi realisere en drøm”, siger Ulrich Dehler.

Og resten er historie. De to burger-entusiaster, der bor sammen med deres familier i et bofællesskab i Jægersborg, regner med at åbne dørene i Skomagergade i løbet af sommeren.

“Det er lige som at skrive speciale. Det første 80 procent syner ikke af noget, men med de sidste 20 procent kommer det til at gå stærkt”, siger Ulrich Dehler.

Deltag i debatten
Del.