Socialdemokratisk ønsketænkning om moské

0

Det er stærkt foruroligende, at den tyrkiske stat formelt er ejer af Ayasofya-moskéen i Allehelgensgade, som stik imod Dansk Folkepartis ønske for nylig blev forsynet med kupler og minareter, importeret fra Tyrkiet. Men det er ikke mindre foruroligende, at borgmester Joy Mogensen over for Dagbladet, 27.10, giver udtryk for, at “hun har hele tiden været klar over, at den tyrkiske stat står som ejer af moskéen”. Det mener hun nemlig er en historisk garanti for, at moskéerne ikke har en “politisk bestemt imam” – selv om det forholder sig omvendt.

Det åbner for spørgsmålet om, hvorvidt resten af det massive byrådsflertal på 29 mod Dansk Folkepartis dengang to stemmer havde samme informationer? Vidste de i grunden, hvem de sagde ja til, da byggetilladelsen blev givet til Dansk Tyrkisk Islamisk Stiftelse, som sorterer direkte under Diyanet, den tyrkiske stats ministerium for religiøse anliggender?

Borgmesteren er “bekymret”, men vælger altså fortsat at støtte de “gode kræfter” i moskéen, og hun nævner selv, at når hun som “kristen kvinde” blev indbudt til at tage første spadestik til moskéen sammen med den kristne Roskilde-biskop Peter Fischer-Møller, så må det være udtryk for “gode kræfter, der trækker i den rigtige retning”. Ja, det er muligt. Men mere sandsynligt er det dog, at borgmesteren og biskoppen er blevet ført godt og grundigt rundt ved næsten af den tyrkiske Erdogan-regerings velsmurte spin-maskine, som formentligt ville invitere hvem som helst for at legitimere opførelsen af en tyrkisk statsinstitution midt i Roskilde. Det hele lyder med andre ord som ren ønsketænkning fra borgmesterens side.

“Minareterne er vores bajonetter, kuplerne vores skjolde og moskeerne vores kaserner, de troende vore soldater. Denne hellige hær beskytter min religion. Allah-u-Akbar (Allah er stor), udtalte den tyrkiske præsident Erdogan i 1998. Den udtalelse kostede ham otte måneders fængsel. I dag er han diktator i Tyrkiet og har selv fængslet i hundredtusindvis af politiske modstandere. Hans imamer har også prædiket had i Roskilde, blandt andet Mehmet Karamahmut, som i sommeren 2016 omtalte modstandere af Erdogan som ”landsforrædere”, der ville blive straffet – og den næste imam bliver også udsendt fra Tyrkiet.

Det socialdemokratiske byrådsmedlem Tuncay Yilmaz, som samtidig er formand for foreningen bag moskéen, begrunder de importerede imamer med, at der ikke findes en imamuddannelse i Danmark. Men han tilføjer ildevarslende, at en sådan uddannelse på dansk grund skam vil forudsætte, at underviserne kommer fra Tyrkiet. Men så er man lige vidt. Så er man nemlig sikker på, at det fortsat er Erdogans budskab, som bliver spredt fra de tyrkiske moskéer (eller snarere ambassader) i Danmark. Det tilføjer integrationen uoprettelig skade. Men ét spørgsmål står stadig tilbage: Hvad vidste byrådet i grunden om bygherren og dennes relationer til det tyrkiske styre?

Karsten Lorentzen

Deltag i debatten
Del.