7 små sundhedsfif der virker

0

Til »alle os, der falder i, når tankstationen har opfundet noget spændende nyt«. Nej tak til twindogs, baconbomber og de andre fristelser fra tankstationen.

På en tankstation tanker man brændstof til sin bil. Punktum. Det er en super god regel, og du sparer rigtig mange deller på sækken ved at holde fast i den regel. Undtagelsen er selvfølgelig, hvis de en dag lancerer “Stalinorglet” eller “Panfløjten”. Så må du godt én gang. DET VAR ÉN GANG! Men husk: Det hedder en benzinstation, altså køber man benzin – og maks. en kop sort kaffe oveni.

Tjek dunkometeret

Dunkometeret er nok den nemmeste måde at forudsige din egen død på. Den er god nok. Hvis du måler din omkreds cirka to centimeter over det hul på maven, hvor du fik optimal næring fra, kan du ifølge videnskaben forudse, om du snart trækker en livsstilssygdom op af hatten. Hvis dunkometeret er over 94 centimeter, går det den forkerte vej.

Sodavand er det nye rygning

Okay, den her er superkedelig, men dæleme også én, der rammer sundhedsbundlinjen big time – og et sted, hvor du virkelig kan hente nemme point. Om ti år kigger vi tilbage på den her tid, på samme måde som vi er begyndt på med hensyn til rygning. De fleste ved godt og har erkendt, at rygning ikke er for godt. Det samme gælder for sodavand – vi skal bare lige til at lære det. To halvliters sodavand udgør cirka 70 procent af den energi, din krop behøver på en dag! Prøv at købe en to liters danskvand og dryp noget citron i og erstat dit sodavandsfix med noget, der ikke rammer din kommende sukkersyge. Sukkerfri sodavand fucker din hjerne big time op. Den kan ikke forstå, at den ikke får det kick, som sukker jo plejer at give, så lur mig, om ikke du er i slikskabet lidt efter, eller må smøre dig et par ostemadder med lidt tandsmør? Kan du huske, da tobaksindustrien gik fra hårde Cecil til Prince light? Den troede vi alle på i fem-ti år, men tror du på den i dag?

En stor lattes kalorier svarer til en guldøls

Drik masser af kaffe og te – men uden mælk, sukker eller sødestoffer. For fem år siden drak vi alle blot sort kaffe og te med nulenergi i, men nu er det en stor cafe latte, som er det normale! Den indeholder 190 kalorier – eller det samme som en guldøl!

Hvor meget “guldøl”-kaffe drikker du på en uge? Og er du frisk på, at vi går tilbage til den sorte suppe? Om det er sundt eller ej? Tja, det har videnskaben jo diskuteret i årtier, og den eneste enighed, der synes at være gældende, er det gode gamle “lidt, men godt”. Vidste du, at Starbucks den store latte har 299 kalorier ud af dit budget på 2.500 kalorier om dagen? Den sorte americano i samme størrelse har kun 20 kalorier.

Hiv i banditten

Gerne minimum fem gange om ugen. Videnskabeligt kan man ikke se forskel på, om du selv ordner jobbet eller får hjælp. Det, man kan se, er, at de, der har regelmæssige udløsninger, forebygger prostatakræft. Så tag dig lige en pause fra læsningen her og smid en spændende søge-matrix op, enten i din hjerne eller ind på Google.

Squat, min bare røv

Hold nu op med at gøre det til en kunstart at lave en knæbøjning. For 95 procent af os halvnormale dovne danskere er det fuldstændig ligegyldigt, om det hedder squat eller knæbøjning. For os gælder det bare om at få lavet nogle bevægelser mod tyngdekraften, så de tynde ben kan blive lidt stærkere. Stil dig med fødderne i hoftebredde, og lav 15 knæbøjninger så langt ned, du kan, og gentag to-tre gange ugentligt, så er du godt med og kan arbejde videre herfra. Forsøg at få din bevægelse til at se smuk ud … Styr dine knæ ud over din fod, så mekanikken kører flot og lige uden at falde ind. Hold fødderne på underlaget, og undgå at stå på tæer. Hvis du har overskud til det, så hold ryggen rank og skub røven bagud. Tag lige 15 mere!

Espresso uden dessert

Den perfekte afslutning på et måltid er efter min mening en dobbelt espresso, men det tog mig rigtig mange år at lære smagen og forstå hvorfor – og at den slanker. Når man er på restaurant, og særligt på en andens regning, skal den jo have gas, og da man sjældent taber sig af at sige ja til hele menuen plus vinmenu, har jeg lavet en simpel regel, som hedder: en dobbelt espresso frem for en dessert. Det er et simpelt trick, og det passer fint ind i, at de andre får de ekstra ligegyldige kalorier, og jeg kan sidde og lade cremaen bombardere mine smagsløg, så jeg på den måde kan fortrænge min voldsomme trang til en bananasplit mit das ganze. Det tager lidt tid at lære, og hvis der er citrontærte eller Gateau Marcel, så kan man ikke holde princippet, forstås. Men otte ud af ti gange virker det.

Altæderens guide til en sundere hverdag

“Vi mænd er dårlige til at ændre vaner – og jeg må konstatere, at midaldrende mænd falder på stribe og rammes af alverdens livstilssygdomme. Nu prøver jeg at råbe op på en anden måde”, siger Niels Honore, der er aktuel med bogen “Altæderens guide til en sundere hverdag”. Her prøver han med humor og en anderledes sundhedsretorik at få den danske mand til at reflektere lidt over egen adfærd.

Ingen løftede pegefingre

“Det er derfor, jeg har skrevet bogen, og jeg giver en omgang til den, der finder løftede pegefingre i den. Men vi mænd er dårlige til at ændre vaner, til at finde motivationen – og holde den – Jeg har selv haft dem i mine hænder i min klinik, og nu prøver jeg at råbe op på en anden måde med bogen”, siger Niels Honoré, som lover, at de 117 råd både er sjove, seriøse – og effektive. Ovenstående er et uddrag af bogen med 7 hurtige sjove tips til en sundere hverdag. Det er Claus Bigum der står bag tegningerne i bogen.

Deltag i debatten
Del.