Festivalens førstemand takker af

0

Henrik Rasmussen har stået i spidsen for virksomheden Roskilde Festival siden 1987, men efter 25 år på direktørposten bliver sommerens musikfest hans sidste. ’Rass’ ønsker at afprøve sine erfaringer fra oplevelsesindustrien i det øvrige erhvervsliv.

”Jeg fylder 62 til sommer, så hvis jeg skal ud at prøve at prøve noget andet, skal det være nu. Jeg har stadigvæk masser af energi og ved at have været med til at drive Roskilde Festival så længe, har jeg opbygget en række kvalifikationer. Dem tror jeg mange virksomheder i Danmark kan få stor glæde af”, forklarer Henrik Rasmussen, på spørgsmålet om hvorfor direktøren i sidste uge meddelte, at sommerens Roskilde Festival bliver hans sidste. ’Rass’ som den øverste chef for Roskildes største kulturbegivenhed kaldes blandt venner, har været at finde på Dyrskuepladsen, og det der i dag hedder Åben Arena, siden starten i 1971, men det lå egentlig ikke i kortene, at revisoren skulle svinge taktstokken i rollen som direktør for musikfestivalen.

Presset til kassererpost
Henrik Rasmussen arbejdede som frivillig på Roskilde Festival op gennem slutningen af 1970erne og begyndelsen af 1980erne, sideløbende med sin revisorkarriere i København. På en generalforsamling i 1987 skulle der vælges en kasserer, og selvom cand.merc.en ikke instinktivt rakte fingeren i vejret, var der i bestyrelsen bred enighed om, hvem pilen pegede på. ”Alle kiggede ned, for ingen havde ikke lyst til at påtage sig jobbet – det er jo meget sjovere at arbejde med alt musikalske, men så blev der kigget på mig og sagt, ’du arbejder da med økonomi ikke?’. Det måtte jeg jo indrømme, og så var jeg på et øjeblik blevet en del af bestyrelsen”, fortæller Henrik Rasmussen. I takt med at Roskilde Festival ekspanderede, blandt andet i forhold til antallet af frivillige og artisternes størrelse, udviklede budgetterne sig også i en sådan grad, så der opstod et behov for at professionalisere virksomheden bag det årlige tilløbsstykke, og derfor blev Henrik Rasmusen først ansat som sekretariatschef i 1987, inden han som den første kunne indtage den dengang nyoprettede direktørpost i 1991. Dermed sagde lederen af virksomheden bag Roskilde Festival også tidligt i sin karriere farvel til revisorgerningens naturlige petitessesyn på finanserne for i stedet at koncentrere sig om at fordele ressourcerne og betragte økonomien fra et overordnet helikopterperspektiv. Henrik Rasmussen har til gengæld aldrig følt sig fristet til at diktere festivalens kunstneriske udtryk fra chefstolen. ”Jeg har aldrig nogensinde blandet mig i musikprogrammet, og jeg kommer heller ikke til det. For jeg har ingen forstand på det, og vi har en gruppe folk, der har helt styr på den side af festivalen. Derned ikke sagt at jeg ikke er interesseret i musik, men hvis man skulle lave en festival til mig, ville der ikke komme nogen gæster. Jeg er til heavyrock som Metallica, AC/DC, Rammstein og Slipknot, selvom det måske er en lille smule anderledes min alder taget i betragtning” siger direktøren.

Efter at have haft sin daglige gang på Roskilde Festivals hovedkontor på Havesteensvej i mere end 25 år, har Henrik Rasmussen valgt at søge nye græsgange fra begyndelsen af næste år.

Efter at have haft sin daglige gang på Roskilde Festivals hovedkontor på Havesteensvej i mere end 25 år, har Henrik Rasmussen valgt at søge nye græsgange fra begyndelsen af næste år.

Skelsættende ulykke
Glæden ved den mere energiladede del af musikprogrammet bevirkede, at Henrik Rasmussen også var at finde ved Orange Scene fredag aften i år 2000, da Seattlebandet Pearl Jam gav en længe ventet koncert. Men fra sin udkigspost i ’mixeren’, det store tårn lyd- og lystårn foran hovedscenen, blev ’Rass’ fra første parket vidne til en koncert, der på et splitsekund gik fra grunge til gru. Musikken stoppede, blå blink rykkede nærmere og snart kom det frem at ni unge mænd var omkommet. I de efterfølgende turbulente timer mødtes direktøren med politiet for at finde ud af, om den resterende del af festivalen kunne gennemføres, eller om de 100.000 gæster skulle sendes hjem før tid. Konklusionen blev at fortsætte, både i respekt for de dræbte, men også for at undgå en logistisk katastrofe.

Efterfølgende var der dog, ifølge Henrik Rasmussen, alvorlige overvejelser oppe om at lægge Roskilde Festival i graven. Men så indfandt en trodsreaktion sig hos begivenhedens ildsjæle. ”Det var den rigtige beslutning, taget i betragtning af, hvad vi har betydet for ungdommen og hvad for en kulturbegivenhed vi er. År 2000 var på mange måder skelsættende, for flere i organisationen havde inden da sagt, ’Vi har arbejdet med festivalen i mange år, nu skal vi bruge vores tid på noget andet’. Men efter ulykken var alle enige om, at vi blev nødt til at fortsætte”, fortæller Henrik Rasmussen, der afviser, at ulykken var ved at koste ham jobbet. ”Det vigtige for mig var og er, at man efter ulykken ikke kunne konkludere, at nogle havde tilsidesat aftaler eller i det hele taget begået fejl, der gjorde, at ulykken kunne finde sted. Havde dét været tilfældet, kunne jeg i princippet også drages til ansvar”, uddyber direktøren.

Bedste festival nogensinde
I efteråret 2000 gik et større analysearbejde i gang, som udmundende i en masse nye sikkerhedsmæssige tiltag, med den positive effekt til følge, at Roskilde Festival i dag har nogle af de mest erfarne og efterspurgte sikkerhedskonsulenter på lønningslisten. Men også i forhold til de mange festende gæsters evne til at opføre sig ordenligt over for hinanden er det gået fremad de senere år, ikke mindst i 2015 der af både Henrik Rasmussen og politiet betegnes som ”den fredeligste Roskilde Festival nogensinde”. Og netop de mange vellykkede afviklinger i streg, hvor arrangøren har kunnet melde udsolgt, alt i mens overskuddene til fordel for festivalens humanitære hjerteblod også har været støt stigende, er en medvirkende årsag til, at Henrik Rasmussen mener, at han med sindsro kan sige farvel til sit andet hjem i begyndelsen af 2017.

”Når man er så heldig at have et musikprogram der har toppen, rigtig meget bredde og rigtig meget bund, hvor vi har udsolgt, hvor vejret er godt, hvor gæsterne er rolige, og hvor vi tjener penge til almennyttige formål, så har vi skabt et fantastisk projekt. Vi har en tese om, at vi gerne vil være med til at gøre folk mere åbne, legende og socialt engagerede. Roskild Festival er underholdning, fællesskaber og når du går derfra, har du på nogle områder forhåbentlig også flyttet dit syn på verden, blandt andet i forhold til at tage dig mere af dine medmennesker. Den tanke synes jeg er fantastisk, og det er vi blevet rigtig gode til”, siger Henrik Rasmussen.

 

Deltag i debatten
Del.