En af Greves 300 eksportvirksomheder, der er i vækst og udvider, er Seeland International A/S. Virksomheden er producent og leverandør af specialprodukter til jægere. Med mere end 40 år i branchen har eksportvirksomheden bevist sit værd ved at opnå erhvervs- og eksportpriser og adskillige produktpræmier. For at geare virksomheden yderligere til vækst på det globale marked udvider Seeland International A/S nu med 3.500 kvadratmeter moderne faciliteter ved hovedkontoret i Greve Main. Tilbygningen indvies officielt den 25. august 2017.

Nye tal fra analysen VækstVilkår Greve 2017 viser, at Greves 300 eksportvirksomheder tilsammen eksporterede for 3,3 mia. kr. i 2015. Samtidig viser analysen, der er udarbejdet af Center for Vækstanalyse for Vækstforum Sjælland, at eksportværdien i Greve Kommune er steget støt hvert år siden 2011, så den i dag er 18% højere end i 2011. En af de virksomheder, der bidrager til denne vækst, er Seeland International A/S, der designer, producerer og forhandler specialiseret beklædning, fodtøj og udstyr til kvalitetsbevidste jægere og naturelskere. Seeland International A/S har hovedsæde i et af Greves attraktive erhvervsområder Greve Main tæt på motorvejen. Her har virksomheden været placeret siden 2001.

– Vi har valgt at udvide virksomheden på vores hovedkontoradresse i Greve, fordi vi trives her og er i vækst. Vi oplever, at der er et godt erhvervsklima i Greve Kommune og et godt miljø for virksomhederne i Greve Main. Også geografisk ligger vi rigtig godt placeret tæt på motorvejen. For at forberede os på fremtiden, investerer vi i en tilbygning. Bygningen giver plads til 27 arbejdspladser, et stort showroom, et moderne højlager samt en lys og venlig kantine til vores ca. 80 danske medarbejdere i Greve, fortæller administrerende direktør Bent B. Rasmussen.

Seeland International har international succes 
Seeland International, der er globalt markedsledende inden for jagtbeklædning, henter 80% af omsætningen i udlandet, blandt andet i Skandinavien, England og resten af Europa. Den største afsætning er inden for beklædning og fodtøj særligt af de to danske jagtbrands Seeland og Härkila.

– Da vi har en ambition om at være bedst, til det vi gør, går vi meget op i at teste vores produkter af i praksis på vores målgruppe, inden vi sender dem på markedet. På den måde får vi værdifulde input til vores produktudvikling, så vi kan forbedre dem med specialiserede funktioner og materialer, der er nøje tilpasset vores kunders høje krav til kvalitet og funktionalitet. Det har vi gennem årene høstet stor anerkendelse for, og vi har modtaget en række præmier, blandt andet for vores jagtstøvler og jagtjakker, fortæller Bent B. Rasmussen.

Bent B. Rasmussen Seeland International

For fire år siden etablerede Seeland International A/S et tysk datterselskab med eget salgskontor i München til at dække de voksende markeder i både Tyskland, Østrig, Holland og Schweiz. To år senere fulgte et datterselskab i Sankt Petersborg i Rusland, og primo 2018 ser et norsk datterselskab dagens lys. Derudover er Seeland International repræsenteret med lokale salgsagenter i det meste af Europa. Inden for de seneste år har virksomheden løbende udvidet og specialiseret medarbejderstaben. I nær fremtid vil virksomheden tiltrække specialister inden for design og udvikling af fodtøj.

I de sidste år har Seeland International haft vokseværk og gjort sig positivt bemærket ved at høste anerkendelse for sin eksportindsats. Eksempelvis vandt virksomheden ‘Greve Erhvervspris 2012’ og året efter Udenrigsministeriets ‘Vitus Vækst Prisen’ for eksportsuccesen på det russiske marked.

– Det kan være svært for små og mellemstore virksomheder at trænge ind på nye eksportmarkeder. Det glæder os, at det går godt for en af vores anerkendte eksportvirksomheder i Greve. For når det går godt for vores lokale erhvervsliv, får vi råd til mere velfærd for borgerne. Vi er stolte af, at vi har en eksportvirksomhed, der som et mønstereksempel har vist, at det kan lade sig gøre at ekspandere globalt og udnytte vækstmulighederne også på fjernmarkeder, siger Greves erhvervs- og turistchef Tina Charlotte Koeffoed.

Analysen VækstVilkår Greve offentliggøres den 24. august 2017 på http://vaekstanalyse.dk/

Kilde: Greve Kommune

 

Deltag i debatten
Del.