7.klasseelever i Greve Kommune har de sidste par måneder haft tre daglige, kortvarige motions-sessioner i de faglige timer for at komme inaktivitet og skoletræthed til livs. Det har øget trivslen, viser en rundspørge blandt eleverne.

Det er blevet sjovere at gå i skole i Greve. Det står klart, efter elever og lærere har evalueret motionsforløbet ‘Skoleglæde.nu’, som kommunen i foråret besluttede, at lærere og elever skulle igennem i løbet af sommeren.

Henrik Leth Coacher elever i Greve

Alle 7. klasser har dyrket motion i timerne, men da samtlige lærere fik kursus i hvordan aktiv undervisning kan forbedre læring og trivsel, har mange andre klassetrin også udført øvelserne.

Positive reaktioner fra lærere

En af lærerne, der fast har lavet øvelser sammen med eleverne efter introduktionsforløbet, er meget positiv.

“Kurset var fantastisk konkret, og øvelserne er nemme at sætte i gang i dagligdagen. Når eleverne trænger til et afbræk, så bestemmer vi i fællesskab om det for eksempel skal være dans eller karate. Hvis eleverne er rastløse, afspiller vi en kort video med yogaøvelser, og det kan få eleverne dæmpet ned og tunet ind”, siger Louise Ekelund Rømer, der er lærer på Strandskolen i Greve.

Uventede trivselseffekter

En spørgeskemaundersøgelse blandt ca. 200 af eleverne før og efter forløbet viser øget trivsel for alt fra skoleglæde til koncentrationsevne, mobning og elevernes glæde for lærerne.

“Jeg tror, eleverne kommer til at se læreren som mere ligeværdig, når vi ligger på gulvet og laver øvelser sammen. Og så griner vi langt mere sammen, end under den mere faglige undervisning, og det kan styrke sammenholdet”, siger hun.

 Formand håber på blivende effekt

Hos Greve Kommune er man glad for, at forløbet ser ud til at have båret frugt, og formand for Børne- og Ungeudvalget, Henrik Klem Lassen, håber, at lærerne bliver ved med øvelserne.

“Jeg er selvfølgelig rigtig tilfreds med de foreløbige evalueringer. Jeg håber, lærerne vil fortsætte med at bruge øvelserne, og at de vil vise sig at have en langvarig effekt på trivslen blandt elever og lærere”, siger formand for Børne- og Ungeudvalget i Greve Kommune, Henrik Klem Lassen.

Ekspert: Motion påvirker humøret og skaber sammenhold

Ifølge Ph.d og skolekonsulent Louise Klinge, opfylder skoleglæde-initiativet i Greve to betingelser for, at lærere kan skabe bedre relationer med eleverne.

“Elever er meget påvirkede af læreres humør. Motion udløser endorfiner, og når lærere og elever dyrker motion sammen, så stiger humøret. Det kan skabe en oplevelse af samhørighed, når man hopper og griner sammen. Det er et grundlæggende psykologisk behov hos mennesker, og derfor styrker det relationen mellem lærere og elever, når de laver øvelserne sammen”, siger Louise Klinge.

Konceptet Skoleglæde.nu er udviklet af coach, fitnesstræner og tidligere skolelærer Henrik Leth, der også kører initiativet i blandt andet Ringsted, Sorø, Frederikssund og Gentofte.

Kilde: Greve Kommune

 

Deltag i debatten
Del.