“Greve har et hjerte” er en serie korte kunstfilm af billedkunstneren Kristoffer Akselbo skabt til kunstkampagnen #VærkDinVerden.

Filmene handler om kunstværket i tunnelen i Gersagerparken og sætter fokus på, hvad kunst kan betyde for mennesker i et boligområde. Hvordan kan kunst ændre hverdagen for beboerne? Hvordan gør den interaktive lysudsmykning i tunnelen forskel? Hvorfor er kunst vigtigt, lige der hvor man bor? “Greve har et hjerte” er en historie om kunstværket i tunellen, fortalt gennem dem, der dagligt bevæger sig i det. Men det er også en fortælling om forholdet mellem kunst og mennesker.

Gersagerparken

Et forhold, der ifølge Kristoffer ikke altid er helt ligebyrdigt. Kristoffer arbejder med ideen om kunstværket som et menneske med hjerte, tanker og følelser. Et menneske med behov for socialt samvær og interaktion med andre: “Hvis kunstværket var et menneske, ville det være meget selvcentreret. Det ville opfordre folk til at bidrage med sit liv og sin deltagelse, men i sidste ende få alt til at handle om sig selv.” Kristoffers pointe her er, at et kunstværk ikke er meget værd uden mennesker omkring det. Kunstværket kræver en modtager og ‘lever’ først rigtigt, i det øjeblik man interagerer med det. På den måde er kunstværket et resultat af andres tanker om det.

For at illustrere den præmis vil Kristoffer i sine film bruge ‘avatars’ som radiokanal for beboernes tanker om kunstværket i Gersagerparken. En avatar er en fysisk manifestation af noget uhåndgribelig og abstrakt. Det kan være en tanke. En følelse. En bevægelse eller en oplevelse. Avataren bliver på den måde et levende billede på kunstværkets indre liv – en digital repræsentation, der kan distribueres ud over Gersagerparkens hjerteformede grænse.

Gersagerparken i Greve har fået renoveret, malet og opsat lysinstallation i tunnelen til Hundige Storcenter. Foto: Thomas Arnbo / www.arnbo.dk

Til november vil Kristoffer lave en performance i tunnelen, hvor avatarene træder ud af det digitale univers og bliver levende. Det sker lørdag d. 10. november og her kan alle komme og opleve og tale med det egoistiske kunstværk ‘live’. De færdige film bliver vist i tunnelen til november, på sociale medier og på ARoS Public.

Om kampagnen:

#VærkDinVerden er en udstilling i kampagneformat skabt af Råderum. Intentionen er at prikke til debatten om, hvad kunst gør ved os, når vi møder den midt i vores hverdag – og lade alle dem, der møder kunsten få en aktie i formidlingen af den også. #VærkDinVerden handler ligeså meget om selve kunstværket som om dem kunstværket henvender sig til. Og så handler det om at se, dele og tale om kunst – som en del af dagligdagen. #VærkDinVerden foregår i 7 byer i Danmark og på sociale medier hele november 2018. Se mere på www.vaerkdinverden.dk

Kilde: Råderum

Deltag i debatten
Del.