I 2016 fik farmaceut og apoteker Tine Vestergaard en bevilling til at drive Danmarks første apotek, der ikke har salg fra en fysisk butik. Det digitale apotek Apopro åbnede med tre deltidsansatte farmaceuter i juni 2017. De modtog 29 ordrer den første måned. Siden da er det gået hurtigt. I dag har Tine og hendes hastigt voksende antal medarbejdere fra domicilet på Ventrupvej 27 i Greve behandlet over 100.000 ordrer og leveret mere end 330.000 varer. Forleden fik Apopro fortalt succeshistorien på et virksomhedsbesøg.

Det var en ny apotekerlov i 2015, der gjorde det muligt for Tina Vestergaard at få en bevilling til at åbne og drive en digitalt født virksomhed. Apopro er både godkendt af Lægemiddelstyrelsen, E-mærket og medlem af Danmarks Apotekerforening. Virksomheden leverer receptpligtig medicin, øvrige apoteksvarer og personlige plejeprodukter direkte til døren i hele Danmark fra dag til dag eller samme aften i Greve og hovedstadsområdet, hvis det er bestilt inden kl. 12.30. Også de steder hvor der er langt mellem husene. Pakken kan også afhentes i en pakkeshop.

Apopro Michael (tv) Tina (th)

– Tanken bag Apopro er at give brugerne en personlig og præcis vejledning i køb af recept- og håndkøbsmedicin ved at overføre det bedste fra de fysiske butikker og gøre det digitalt, fortalte Tine på et virksomhedsbesøg med Greves borgmester Pernille Beckmann, formand for Integrations- og beskæftigelsesudvalget Morten Dahlin samt Greves erhvervs- og turistchef Tina Charlotte Koeffoed.

– Tal fra Apotekerforeningen, Danske Regioner og Dansk Selskab for Patientsikkerhed viser, at 14 procent af alle indlæggelser skyldes, at patienterne har taget forkert eller for meget medicin, og at hver femte håndkøbskunde efterspørger forkert lægemiddel eller bruger det forkert. Formålet med Apropos er at gøre det nemmere og mere trygt at være medicinbruger i Danmark. Vi ansætter dygtige farmaceuter og farmakonomer til at give kunderne en målrettet rådgivning gennem anonym chat eller videosamtaler, sagde Tine. Hun uddybede:

– Vores force er, at vi ikke bare er en webshop men altid rådgiver kunderne i et køb. I hver medicinordre vedlægges et personligt kundebrev med en dansk vejledning, der i et forståeligt sprog beskriver, hvordan produkterne skal bruges. Vores koncept er baseret på en specialudviklet IT-platform, som gør os til et ’intelligent apotek’. Vi opbygger et arkiv af informationer om produkterne og kundernes data, så vi mindsker usikkerhed og fejlmedicinering. Kunderne kan over telefonen eller computeren hurtigt og nemt få et overblik over udvalget af forskellige mærker, produkter og priser og finde frem til det, der modsvarer deres ønsker og behov. Ud for hvert lægemiddel kan kunderne se, hvad der er af tilskudsmuligheder og prisforskelle, fortalte Tine, der valgte at drive virksomhed i Greve på grund af beliggenheden tæt på både motorvejen og Storkøbenhavn.

Kunderne roser Apopro på Trustpilot

Tine glæder sig over, at kunderne er glade for at handle apoteksvarer på nettet hos Apropos, og at nye kunder hele tiden strømmer til. Kundernes begejstring kommer blandt andet til udtryk på Trustpilot. Her har mere end 2.600 personer anmeldt Apropos med en TrustScore på 9,7 ud af 10.

– Vi er vokset pænt støt, fordi vores kunder er tilfredse med at handle hos os og kommer igen. De oplever, det er nemt, hurtigt og billigt hos os. Vores vision er at være verdens bedste digitalt funderede apotek, og vi vil være Danmarks største. Det tror jeg, at vi kommer i mål med, understreger Tine.

Hun har indgået i et samarbejde med den tidligere kollega Martin Glesner. Han har IT-firmaet Apoteka Aps, som har skabt og videreudvikler sitet www.apopro.dk/.

Kilde: ErhvervsCentret i Greve

Deltag i debatten
Del.